En rumpa att dö för

Titel: En rumpa att dö för
Författare: Nina E. Grøntvedt
Antal sidor: 349 (Danskt band)
ISBN: 97891 8827 9675
Publiceringsår: 2017 (Original: 2016)
Serie: -
Originaltitel: En rumpe å dø for
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Inte visste jag att det finns så många olika sätt att älska någon på."

Handling: Pauline går på högstadiet och när hon får veta att det ska komma en känd skådespelare till deras klass för att hålla i dramalektioner vill hon bara gå och gömma sig, hon hatar att spela teater. Pauline drömmer istället om en karriär bakom kameran, som en filmskapare i Hollywood! Hon får därför tillåtelse att skapa en dokumentär om projketet istället för att själv stå på scen. När det visar sig att det är Ingvar Lykke som ska hålla i lektionerna, som är världens snyggaste man, ser Pauline plötsligt fram emot dramalektionerna. Och verkar det inte som om han är lite intresserad av henne också? Genom kameralinsen spanar hon in honom och drömmer sig bort om att hennes liv ska bli precis som på film, som en romantisk komedi där hon och Ingvar Lykke spelar huvudrollerna. 


Omdöme: Det finns ett ord för den här boken: Pinsamt! Det är nästan så att man vill sätta händerna för ansiktet och liksom snegla genom fingrarna när man läser för att det är så skämmigt. Hade det varit en film hade jag velat hålla upp kudden framför ansiktet, på den nivån är det ungefär. Men att boken ger mig sådana känslor måste ju ändå betyda att den är skriven på ett väldigt bra sätt, ett sätt som väcker känslor, däremot kommer jag ju inte ifrån att det blir väldigt jobbigt att läsa. Pauline är dessutom så självupptagen och naiv att jag inte lyckas hysa någon sympati för henne, å andra sidan är det kanske ganska trovärdigt - jag vet ju hur jag själv var i den åldern. Hon blir störtförälskad och helt besatt av Ingvar Lykke och genom hela boken vill jag bara skrika åt henne Nej nej nej, gör det inte! men hon gör det ju såklart ändå och det hela blir bara alltigenom pinsamt. Det som gör att det är extra jobbigt att läsa är att boken är så lång och hela processen känns så utdragen. Man vet ju ungefär hur det kommer att sluta och det är ju inte direkt spännande på vägen dit. Handlingen hade kanske hållit för en hälften så lång bok ungefär för att sammanfatta det. 

Pauline som huvudperson upplever jag dessutom som betydligt yngre än vad hon beskrivs som och det gör också att bokens målgrupp blir lite diffus. Jag har svårt att tro att högstadieelever skulle känna igen sig men kanske att den passar den yngre gränsen av 12-15 års spannet. Men det är såklart väldigt individuellt och jag utgår bara från vad jag själv tror. Den var ju dock lättläst, med korta kapitel och ett ganska bra driv så även om jag kanske inte upplevde handlingen som fantastisk så var den aldrig seg. Men kort och gott så blir väl sammantaget att jag nog inte kommer att rekommendera den vidare. Det var lite för mycket pinsamt och lite för lite av allt annat. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus