Elmer djurdoktor

Titel: Elmer djurdoktor
Författare: Ulf Stark
Illustratör: Lotta Geffenblad
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 5022 2685
Publiceringsår: 2018
Serie: Elmer #3
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Idag är Elmer doktor och botar sjuka djur."

Recensionsexemplar från Berghs.

Handling: Den här gången är Elmer djurdoktor och har fullt upp med att bota olika djur när det ringer från slottet och han genast måste skynda dit för att rädda den kungliga hunden. 

Omdöme: En bok på rim och jag som har en förkärlek för bra böcker på rim blir såklart såld även på den här. Har man läst de två tidigare böckerna om Elmer där han är kock och städare känner man igen upplägget. Elmer håller på och jobbar för fullt när det ringer från slottet och han genast måste skynda dit för att lösa någon kris. Jag har läst de två tidigare böckerna om Elmer och tycker att de är helt okej båda två, gillade nog när han var kock mer än när han var städare. Men något som har förändrats sedan jag läste den första boken om Elmer är hur jag ser på Lotta Geffenblads illustrationer, de är i en stil som var tvungen att växa lite hos mig innan jag uppskattade dem. Nu tycker jag att de passar jättebra till boken och gillar att man ser så tydligt vem det är som har illustrerat och att de inte är några klassiska bilderboksillustrationer utan att de är lite ful-fina (om man nu får säga så?). De har karaktär helt enkelt! 

När det kommer till bilderböcker på rim så är det också alltid extra viktigt att det går att högläsa enkelt och med flyt, det ska liksom aldrig finnas några tvivel om hur man ska betona för att det ska rimma på nästa rad. Jag har högläst den här boken ett flertal gånger nu och tycker att den känns felfri, dessutom utan ett enda nödrim vilket också känns som en viktig kvalitetstämpel. Jag kan inget om stavelser, rytm, versmått eller sådana instrumentella saker utan jag går bara på hur det känns vid läsningen och den här känns bra. Böcker på rim är också lite extra roliga att läsa när barnen blir äldre och kan gissa vad nästa rimord ska bli, den här boken bjuder både på rim som känns lätta men också på en del utmaningar vilket känns roligt eftersom texten lätt kan bli lite banal om den bara innehåller enkla rim-par.


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Ulf Stark:
Djur som ingen sett utom vi
Amy, Aron och anden
Jaguaren
Elmer kock (Elmer #1)
Elmer städare (Elmer #2)

Böcker som jag tidigare har läst av Lotta Geffenblad:
Vina Vinas vinter (Illustratör)
Lägga sig, hå och hej (Illustratör)
Elmer kock (Elmer #1)
Elmer städare (Elmer #2)