Fredagsfråga - Vad jag ogillar i böcker
Det är fredag hörrni! För mig betyder det att jag ska frossa i godis hela kvällen. Jag har nämligen inte ätit något socker alls under veckan (och för mig är det väldigt bra för jag har ett helt sinnesssjukt sockerbeteende!) och nu tänker ni att jag kanske borde fortsätta att leva i avhållsamhet för att underlätta framöver men det tänker jag icke för till helgen kommer belöningen! Ett svar på veckans helgfråga som kommer från Mia ska ni också få som den här veckan lyder: Vad ogillar ni i böcker?

Jag kom att tänka på två saker spontant och det gäller väl både i böcker och i verkliga livet antar jag. Jag avskyr att läsa en bok där huvudpersonen är antingen sexist eller rasist eller för den delen båda delar och det händer faktiskt att det förekommer och då särskilt i deckargenren där det inte alltför sällan figurerar någon tråkig gubbe som ska föreställa polis och som alla har överseende med för att han är så himla bra på sitt jobb. Konkreta exempel: Christopher Silfverbielke och Evert Bäckström. Den andra saken som jag inte gillar med böcker är när man får veta vad karaktärerna drömmer, totalt ointressant och tillför aldrig handlingen något. Att prata om sina egna drömmar = Kul. Att lyssna på andra berätta om vad de har drömt = outhärdligt.





#1 - Ewa K

Såvida inte drömmen avslöjar något viktigt om karaktären eller för handlingen framåt på något vis. Annars håller jag ...

#2 - Monika

Gillar dina definitioner av drömprat. Och håller med :)

#3 - Sara Pepparkaka

Det är sällan intressant när folk berättar vad de drömt, det är inte bara i böcker.

#4 - A ROOM OF MY OWN

Silfverbielke har jag träffat på en gång och bestämde mig för att i görligaste mån undvika i fortsättningen. Bäckström är en gräslig slugger men känns rejälare än Silfverbielke

#5 - Kajsa

Haha, helt rätt angående drömmar. Kanske inte ett bra ämne i fikarummet trots allt. ;)

#6 - Boklysten

Håller med om att drömmar inte är intressant.

#7 - Åsa

Håller med dig i samtligt. Beskrivning av drömmar känns ofta som onödig utfyllnad. Gäsp! ;)

#8 - Marie Eggimann

Ja att de drömmer ogillar jag med, känns som utfyllnad.