Hålla andan

Titel: Hålla andan
Författare: Flora Wiström
Antal sidor: 224 (Inbunden)
ISBN: 97891 7803 4253
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originalttiel: -
Första mening: "Vattnets svallvågor gör att kroppen ser ut att glida in och ut ur sig själv."

Handling: Sam, Mina och Daria är syskon. En dag försvinner Daria utan ett ord. Garderoben är tom och passet är borta, dessutom är det inte långt kvar tills hon ska tävla SM i simning. Vad har hänt som har gjort att hon bara har stuckit sin väg? Sam övertalar Mina att inte gå till polisen utan istället ge Daria tid, han menar att hon kommer att komma tillbaka när hon är redo. Men Mina kan inte låta bli att försöka ta reda på vad som har hänt i Darias liv och söker sig därför till simhallen för att få svar. Ju mer tid Mina tillbrinag i simhallen destot ydligare blir det att Daria bär på stora hemligheter. 

Omdöme: Att boken till stor del utspelar sig på ett badhus både älskar jag och hatar jag. Jag gillar det för att det är lätt att relatera till, att det är något unikt med dofterna och känslan men jag hatar det för att det också äcklar mig lite. Typ omslaget med ett långt svart hårstrå ger mig lite rysningar och det är inte på ett bra sätt. Jag hade egentligen inga större förvätningar på den här boken, vilket är konstigt för när jag går tillbaka i arkivet ser jag att jag gav författarens debutroman ett väldigt högt betyg. Det hade jag tydligen glömt. Jag tänkte att den här boken skulle vara ganska lågmäld och det är den också. Genom tillbakablickar får vi veta att det har hänt något som gör att Minas storasyster Daria har tagit sitt pick och pack och bara stuckit utomlands utan att säga något till någon, det dessutom väldigt kort tid innan hon ska delta på SM i simning. Det är ju början till en spännande intrig men det lyfter liksom aldrig. Växelvis får vi ta del av Minas liv och växelvis Daria och det är framförallt Daria jag vill veta mer om, det är ju henne allt handlar om och så får vi istället ta del av alldeles för mycket av Mina med hennes förälskelser och fester. I jämförelse med Daria blir Mina så väldigt platt tycker jag, det är fest och kärlek men knappt något djup? Sedan har vi föräldrarna som bara sticker och inte reagerar över att de inte får tag i sin ena dotter på över en vecka? Det kanske inte är jätteovanligt men med tanke på att Daria fortfarande bodde hemma känns det som att de ändå borde ha en hyfsad kontakt med varandra trots att hon är vuxen? 

Boken är ganska kort och slutar dessutom väldigt abrupt. Vi som läsare lämnas med många frågor och det är egentligen först när boken är slut som jag vill fortsätta att läsa och veta mer om vad som hänt. Personligen tycker jag att det är först då berättelsen tar sin början. Den här boken vill också så mycket att det inte riktigt blir en ordentlig nedgrävning i något. Det är prestationskrav, syskonrelationer, ätstörningar och sexuellt maktutövande. Många väldigt bra spår men som inte kommer till sin rätta inom bokens ramar och omfång.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Flora Wiström: 
Stanna