Ditt hjärta är mitt
 
 
Titel: Ditt hjärta är mitt
Författare: Shivaun Plozza
Antal sidor: 380 (Danskt band)
ISBN: 97891 7813 0498
Publiceringsår: 2019 (Original: 2018)
Serie: -
Originaltitel: Tin heart
Första mening: "Tänk dig all uppståndelse när jag skrevs ut från sjukhuset."

Handling: Marlowe har fått ett nytt hjärta och därmed en ny chans och ett nytt liv. Nu kan hon äntligen börja leva på riktigt igen, utan att ständigt vänta på det där telefonsamtalet eller känna skuldkänslor över att någon annan måste dö för att hon ska få leva. Men det känns som att hennes nya liv inte riktigt vill börja, kanske kan hon få ett avslut om hon får tacka den familj som donerat hjärtat? Men familjen vill inte ha någon kontakt och det har Marlowe svårt att acceptera. Hon börjar därför genomföra egna efterforskningar för att hitta sin donator. Samtidigt börjar skolan igen, hennes mamma öppnar en ny butik precis bredvid en slaktare och det utbryter krig dem emellan och allt blir bara ännu mer kaos ju mer Marlowe gräver kring sin donators identitet.

Omdöme: Så besviken! Jag trodde att den här skulle golva mig men jag blev nog mest bara irriterad. I och för sig baserade jag mina förväntningar enbart på att det är Gilla Förlag som ger ut den och att jag verkligen gillar omslaget - det är ju egentligen inte så mycket att gå på. Jag hade väldigt svårt att relatera till någon av karaktärerna överhuvudtaget och kanske särskilt huvudpersonen Marlowe och hennes mamma. Jag förstår att Marlowes mamma bara vill väl men när övergår kärlek till kontrollbehov? Marlowe får inte bestämma vad hon ska äta, vem hon ska träffa eller vad hon ska göra på sin fritid. Marlowes mamma har bestämt att de bara ska äta veganskt och absolut inte socker eller vete och att hon bara får träffa personer som har samma värderingar som de själva och att Marlowe måste delta i de demonstrationer som hennes mamma anordnar. Jag tycker att det påminner lite för mycket om ett extremt kontrollbehov och det värsta med det är dessutom att ingenting tycks förändras när boken är slut? Visst, lite har Marlowes mamma släppt på begränsningarna men för att vara arton år är det inte mycket Marlowe får bestämma själv. Jag tycker dessutom att Marlowe är så extremt töntig? Inte på ett charmigt sätt heller utan jag vill bara att hon ska ta sig i kragen, rycka upp sig och leva lite? Är det bara jag? Det är förmodligen bara jag för alla andra fullkomligt överröser den här boken med kärlek.

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus


#1 - Sara

Först läser jag vad boken handlar om och tänker åh, vad bra det låter(!) och sedan kommer ditt omdöme! Fast blir ändå lite nyfiken på att läsa...

Svar: Det känns som att alla andra ändå har verkat älska den så det verkar som det är mig det är fel på och inte boken ;)
Carolina Edvinsson