Lögnen
 
 
Titel: Lögnen
Författare: Linwood Barclay
Antal sidor: 461 (Inbunden)
ISBN: 97891 7799 0512
Publiceringsår: 2019 (Original: 2016)
Serie: Promise Falls #2
Originaltitel: Far from true
Första mening: "Vänta bara, det här är bara början!"

Recensionsexemplar från Louise Bäckelin Förlag.

Handling: En gigantisk skärm på en drive-in-biograf kollapsar och rasar ner över två bilar som gör att fyra personer omkommer. När dottern till ett av offrena kontaktar privatdetektiven Cal Weaver för att utreda ett inbrott i hennes pappas hus hittar Cal ett dolt rum i huset. Ett rum där det otvivelaktigt har pågått mörka hemligheter. Men vad var det egentligen tjuvarna var ute efter? Poliskommissarie Barry Duckworth utreder två mordfall som tycks ha kopplingar till varandra samtidigt som en okänd gärningsman sätter skräck i staden Promise Falls. Barry och Ducks vägar kommer att korsas när ytterligare ett mord begås men frågan är om de kommer att kunna leva med de sanningar och lögner som de kommer att upptäcka?

Omdöme: Det är få författare som lyckas bemästra att ha så många olika karaktärer och sidohistorier igång samtidigt utan att det blir rörigt. Det är ju trovärdigt, att det ena leder till det andra och att många människor har kopplingar till varandra på ett eller annat sätt, men det är få böcker som brukar lverera historier på det här sättet. Ofta rör det sig om ett specifikt mord och så utreds det genom att vittnen i en väldigt snäv cirkel förhörs men här är det istället flera olika saker som pågår samtidigt och detta inkluderar självklart flera olika personer och jag tycker att dessa dessutom vävs samman på ett trovärdigt sätt. Visst, ibland kan det kännas lite osannolikt att just den personen kliver in på samma ställe som en annan person arbetar och att dessa livsöden då flätas samman men på det stora hela så köper jag det mesta.

I den förra boken hade jag lite svårt för den humor som jag tyckte mig se att författaren försökte väva in i historien men antingen så har jag vant mig nu eller också så har jag lärt känna kraktärerna så pass väl att jag ändå på något sätt förstår var deras åsikter kommer från. Framförallt är det väl den blivande borgmästaren som jag ställer mig lite tvekande till, som jag ser det så tillför han historien inte så mycket mer än att han binder ihop vissa av karaktärerna. Hans betydelse kommer kanske fram tydligare i den tredje och avslutande delen. Annars tycker jag överlag att det är en deckare som sticker ut ur mängden, framförallt för att den har en egen ton men också för att en hel stad involveras i berättelsen på ett sätt som känns ganska ovanligt för genren. Det är helt enkelt många trådar att hålla reda på och jag kommer definitivt att vilja läsa fortsättningen för att se hur det hela slutar för staden Promise Falls och dess invånare.
 

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Linwood Barclay:
Sveket (Promise Falls #1)