Eldslandet
Titel: Eldslandet
Författare: Pascal Engman
Antal sidor: 517 (Inbunden)
ISBN: 97891 642 05872
Publiceringsår: 2018
Serie: Vanessa Frank #1
Originaltitel: -
Första mening: "Colonia Dignidad var en tysk koloni i södra Chile som huserade på ett område nästan lika stort som Liechtenstein."

Handling: En exklusiv klockbutik i Stockholm rånas, men inga armbandsur försvinner. Vad är det rånaren egentligen har varit ute efter? En tid senare kidnappas framgångsrika finansmän medan deras familjer pressas på pengar för att få dem fria. I Sydamerika pågår samtidigt omfattande organhandel. Man tvingas söka sig till Sverige för att hitta kroppar till verksamheten genom den beryktade Legionen som polisen aldrig tycks kunna få ett grepp om. Polisinspektör Vanessa Frank inser att det finns ett samband mellan händelserna. Hon är avstängd från sitt arbete men går ändå in i ett flerfrontskrig mot den internationellt organiserade brottsligheten, som visar sig ha förgreningar in i den svenska poliskåren.

Omdöme: Jag plockade upp den här boken efter att ha läst otaliga omdömen hos andra bokbloggar om hur fantastisk den här boken var. Detta har ju såklart gjort att mina förväntningar har varit relativt höga men jag måste ändå säga att jag är lite besviken. Samtliga personer i boken känns så platta och endimensionella? Den onde skurken, superagenten och Vanessa själv som går sin egen väg känns alla bara så taffligt skapade personer? Jag kanske är lite väl hård nu men jag fick ingen känsla för någon av dem och att läsa boken kändes som att se en riktigt dålig actionfilm. För filmiskt skriven känns den definitivt och det behöver ju absolut inte vara något negativt. Det är en bok som trots sitt maffiga sidantal går relativt fort att läsa. Det är korta kapitel, många perspektivbyten och några cliffhangers utplacerade som gör att man bara vill fortsätta att läsa boken. Kanske inte främst för att den är så himla bra som sagt men för att det går lite som en dans och man lika gärna kan fortsätta. 

Det är en bra underhållningsdeckare som inte kräver så mycket av läsaren. Författaren har verkligen lyckats med att hålla många trådar, miljöer, perspektiv och personer i luften utan att jag en enda gång blir förvirrad över var i världen jag befinner mig eller vilken person det är jag läser om. Det är skickligt gjort och det gör som sagt att boken känns väldigt lättläst. Handlingen i sig har jag heller inget emot, den engagerar, men det är som sagt karaktärerna som känns lite väl mycket som karikatyrer av till exempel en maffiaboss.

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus