Francesca
 
 
Titel: Francesca
Författare: Lina Bengtsdotter
Antal sidor: 379 (Inbunden)
ISBN: 97891 3714 9714
Publiceringsår: 2018
Serie: Charlie Lager #2
Originaltitel: -
Första mening: "Klungan med killar stod bakom kapellet."

Handling: Kriminalinspektör Charlie Lager är mitt uppe i en komplicerad utredning i Stockholm när hon får höra talas om tonårsflickan Francesca som för snart trettio år sedan försvann från trakten där Charlie själv växte upp. Något i det gamla olösta fallet påverkar Charlie och snart plågas hon också av märkliga drömmar om sin mamma Betty och diffusa minnen från uppväxten. När vännen Susanne ber om hjälp för att reda upp sitt liv bestämmer sig Charlie för att resa tillbaka till Gullspång. Men hon upptäcker snart att inte alla i bygden uppskattar att hon börjar gräva i Francesca-fallet.

Omdöme: Jag tyckte väldigt bra om Lina Bengtsdotters debut och tyckte mig se något nytt i genren. Dock känner jag att det här bara blir en upprepning av föregående bok och därmed uteblir ju också känslan av att den skulle komma med något nytt. Den här gången blir jag med andra ord inte alls lika golvad. Det ska också nämnas att jag knappt minns något alls av Annabelle, vilket dels gör att hänvisningarna bakåt till det fallet går mig helt förbi men också att det faller som en skugga över den här boken. För trots att jag inte minns något av den så känns det som att jag redan har läst det här förut. Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag blir helt enkelt inte engagerad i Francescas försvinnande. Det kan ha att göra med att det känns som att jag hela tiden ligger ett steg före i läsningen, jag vet redan vad som kommer att hända innan det har hänt och det förstör ju lite den här viljan att bläddra vidare och komma framåt.

Men även om jag kanske inte blev så engagerad i handlingen så kan jag ändå se att det är en välskriven roman som är lätt att läsa. Karaktärerna är intressanta även om huvudpersonen Charlie Lager är och snuddar vid att vara en klyscha i deckarsammanhang. Jag gillar också mer och mer att läsa böcker som utspelar sig i dessa små bruksorter mitt ute i ingenstans där det känns som att tiden nästan står stilla. Det skildras med mycket sorg och vemod men också med en viss värme.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Lina Bengtsdotter:
Annabelle