Huvudjägarna
Titel: Huvudjägarna
Författare: Jo Nesbø
Antal sidor: 283 (pocket)
Första mening: "En kollision mellan två fordon är enkel fysik."

Roger Brown är en "huvudjägare"
eller om man vill säga det på svenska,
en chefsrekryterare och han tycker själv
att han både är den bästa och
den mest underbetalda sådan.

Just det här med pengarna
och en alldeles för dyr livsstil
gör att han stjäl konst och säljer vidare.
(Tänk lite JW i snabba cash)

Men det är inte bara han som vill ha mer
än vad han kan få utan att betala.
Alla vill ha något. Ingen får det gratis.
Inte utan att gå över lik.

Någons huvud kommer att rulla i den jakt som börjar.


Jag hade höga förväntningar på boken,
eftersom jag gillar författarens tidigare böcker
men det här är ett avbrott från
hans annars kända karaktär Harry Hole.

Boken känns mer som en novell
och den känns direkt som ett filmmanus,
så det är väl inte konstigt att den
kommer att komma på bio i höst.

Den är inte dålig.
Jag förväntade mig bara mer.


Betyg: 2/5


Tidigare böcker som jag har läst av Jo Nesbø:
Pansarhjärta
Snömannen
Frälsaren