Himmel över London
Titel: Himmel över London
Författare: Håkan Nesser
Antal sidor: 524 (pocket)
Första mening: "Vi anlände med Heathrow Express till Paddington klockan 4.50."


Leonard Vermin har återvänt till London
för att fira sin sjuttionde födelsedag
som också kommer att bli hans sista.
Han är mycket sjuk och har inte lång tid kvar.

Till firandet har han bjudit in
sin närmaste familj,
som är en ganska främmande skara.
De är dessutom mest ute efter hans pengar.

Det är en del av historien.

En annan del av historien
utspelar sig i sextiotalets London,
där samma man av en slump eller
på grund av att någon ville det,
träffar Carla som är någon form av spion.
Hon ska komma att bli hans livs kärlek.

En tredje del av historien
står Lars Gustav Selén för
någonstans i Sverige i en stad som börjar på K-.
Han har varit taxiförare i större delen av sitt liv
men vill nu ägna sina sista dagar
åt att skriva klart sin roman.

Tre historier med till synes olika öden
men som på ett eller annat sätt spelar en viktig roll hos varandra.


Jag vet inte vad jag tycker om boken
eller om historien, annorlunda antar jag.
Språket nästintill älskar jag
och jag vet inte varför men varje gång
jag återkommer till boken så känns den så vänlig,
som något att räkna med.
Svårt att förklara.

Och karaktärerna känns också trovärdiga
och varje sådan har ett eget språk,
en egen stil och det är skickligt gjort.

Det är inte en bok för den ovana läsaren,
det är många trådar att hålla isär
och på slutet kan den te sig förvillande.
Men jag tycker att man kan ge den en chans.

Jag tror att det är en bok man antingen hatar eller älskar.


Betyg: 4/5


Tidigare böcker som jag har läst av Håkan Nesser:

Kommisarien och tystnaden
Och Piccadilly Cirkus ligger inte i Kumla