Fredagsfråga
 
 
 
 
Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?
 
Mitt första spontana svar skulle nog bli nej. Jag bär inte med mig karaktärer på något djupare plan, när boken är utläst är jag klar med karaktärerna också. Däremot har jag nog inte kunnat undgå att bli lite inspirerad, ibland rycks man ju med och önskar att man var någon helt annan. Dock kan jag tänka mig att jag har blivit lite negativt påverkad av kärleksromaner, både böcker och film. Ibland drömmer jag om orealistisk kärlek, sådana historier man ser på film eller läser om i böcker. Sådana där de väntar på varandra i trettio år, där den ena offrar sig själv för den andra, där de plötsligt börjar leva på riktigt när de möter den stora kärleken eller bara så simpla historier att det är kärlek vid första ögonkastet. Jag har en pojkvän, som jag såklart tycker jättemycket om. Men ibland kan jag i smyg önska att vår historia skulle platsa i en roman..
 
Sedan är det ju det här med böcker som är så bra att man önskar att man hade skrivit dem själv. Det väcker inspiration till att just skriva. Jag var lite mer för det där förut, behövde skriva av mig men numera har jag inte samma sorts ord. Inte samma sorts behov.
 
 
#1 - Chicken

SV: ja, smaken är som baken som man säger. själv älskar jag också klassiska tecknade Disney filmer :)

haha, jag önskar också att jag & min sambos historia skulle platsa i en roman, men sedan kommer jag på att om jag skrev om oss så skulle det vara väldens tråkigaste bok (Vi träffas, vi dejtar och bor ihop lyckliga... ingen konflikt, inga hinder, inget av det som gör en bra kärlekshistoria bara T_T). å andra sidan är det skönt att denna vara med dramat!^^

#2 - Lena

Jag tror nog lite till mans att man ibland kan önska att ens förhållande är precis så romantiskt som i böcker. Inspiration att skriva är något som jag också drabbas av ibland när jag läst en riktigt bra bok.

#3 - bokstavkommapunkt

Skönt att det inte bara är jag som önskar att mitt förhållande kunde platsa i en kärleksroman! :-)

#4 - Monika

Det är nog inte mångas förhållande som skulle platsa i en roman :) Jag tror faktiskt jag dessutom föredrar det lite "tråkiga" än det jobbiga, himlastormande :)

#5 - Boklusen

Inget är som romaner i bok- eller filmform! Men det är ljuvligt att se eller läsa om det!

#6 - Boktjuven Ingerun

Vad gäller romantik så speglar böcker ofta önsketänkande. :)