Glasklart
Titel: Glasklart
Författare: Karin Wahlberg
Antal sidor: 462 (inbunden)
Första mening: "Ljuset var den stora fienden."
 
Hilda Glas är snart färdigutbildad läkare
och återvänder till hemtrakterna Oskarshamn
för att göra sin AT-tjänst, på samma sjukhus
som hennes mamma en gång avled på.
 
Som av en händelse snubblar hon över
sin mammas gamla journal och plötsligt
känner hon ett behov av att göra upp med sitt förflutna.
 
Claes Claesson har åkt med sin familj till Hjortfors
för att fira Valborg och se den traditionsenliga majbrasan.
Men när röken börjar stiga mot himlen
känner man lukten av bränt kött
och mitt bland lågorna ser man
en död manskropp.
 
 
En familj som består av mamma, pappa och två barn
där pappan är polis och mamman alltid är präktig och duktig
och till sist kommer med avgörande lösningar.
Känns det igen? Ja, det är Camilla Läckberg.
 
Men bortsett från den lite tråkiga parallellen
så kan jag även tycka att boken är lite väl lång,
när det var tvåhundra sidor kvar ungefär
hade jag redan ett hum om vem mördaren var
så halva boken blev väldigt långtråkig.
 
En annan sak är att man som läsare fick lite väl mycket information
om de olika glasbruken i småland, det är ingen faktabok jag vill läsa.
Jag vill läsa en spännande deckare, inte en turistbroschyr.
 
Ett erkännande från min sida är väl att jag mest läser dessa böcker
just för att de utspelar sig i mina hemtrakter
och det är kul att känna igen sig i de olika miljöbeskrivningarna
som faktiskt är väldigt korrekta!
 
 
Betyg: 2/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Karin Wahlberg:
Ett fruset liv
Hon som tittade in
 
 
 
#1 - ревиотоидный артрит

I would like to thank you for the efforts you've put in penning this website.
I am hoping to view the same high-grade content by you in the future as well.
In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own website now ;)