Prövningen
Titel:Prövningen
Författare: Michael Connelly
Antal sidor: 404 (inbunden)
Första mening: "Senast jag åt på Water Grill satt jag mitt emot en klient som hade mördat sin fru och hennes älskare genom att iskallt och beräknande skjuta båda två i ansiktet."
 
Mickey Haller och Harry Bosch samarbetar i den här boken.
Mickey Haller som åklagare, där han för första gången
faktiskt står på "fel sida" och försvarar den som blivit utsatt för brott.
Nämligen en 12-årig flicka som blivit bortrövad och mördad för 24 år sedan.
Mördaren blev dömd i en rättegång, men då nya bevis har funnits
så har han nu rätt till en omprövning av målet.
Harry Bosch fungerar som Mickey Hallers utredare.
 
En kort beskrivning av bokens innehåll
men så mycket längre behöver den inte vara,
då det främst är rättegången som boken handlar om.
 
Det kan ibland bli lite långtråkigt med alla domstolsbegreppen
och att Mickey Haller är en bra advokat vet vi som läsare redan,
då de två andra böckerna med honom som huvudkaraktär
handlade om ganska precis samma sak.
 
Det som är underligt med boken är att Mickey Haller
är huvudkaraktär och får agera i Jag-form
medan Harry Bosch är bikaraktär och ses ur andra person
men de har precis lika många kapitel.
 
Jag tycker att Michael Connelly börjar släppa det,
det som förut var så himla bra med de flesta av hans böcker.
Jag vill ha tillbaka den gamla Bosch.
Han som inte hade någon dotter eller halvbror.
Han som fortsatte jaga trots att jakten var slut.
 
Jag vill inte ha Mickey Haller i en fånig kostym
inne på domstolen där mördaren redan är klar,
jag vill ha bättre vändningar och mördare okänd.
 
 
Betyg: 2/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Michael Connelly:
 
#1 - [Anna]

Jag har några Michael Connelly i min bokhylla borde kanske läsa dessa :)