Fifty shades freed
 
Titel: Fifty shades freed
Författare: E.L James (Erika Leonard)
ISBN: 978 0 345 80350 4
Antalet sidor: 579 ("pocket")
Första mening: "Mommy! Mommy! Mommy is asleep on the floor."
 
OBS! SPOILERS KAN FÖREKOMMA OM DU INTE HAR LÄST DE TVÅ TIDIGARE I SERIEN!
 
Handling: Anastasia Steele och Christian Grey fortsätter att pussla ihop sina liv och leva i sin kärlekshistoria, De har kärleken, passionen, sex som gudar och pengar i överflöd. Kort sagt kan man säga att de har alla ingridienser för ett lyckat förhållande. Men Christians förflutna fortsätter att hemsöka dem, hans kontrollbehov saknar gränser och Ana måste lära sig att dela Christians livsstil utan att förlora sig själv. Och just när framtiden ser som ljusast ut, när de har kommit varandra nära och Christian äntligen har börjat öppna sig sker saker som är bortom deras kontroll, händelser som de båda fruktar mest av allt.
 
 
Omdöme: Okej, för mig var den här boken mest som en enda lång gäspning. Enligt baksidestexten skulle deras värsta farhågor besannas - nu har jag läst ut boken och jag har inte lyckats identifiera den här spänningen som utlovas. Det händer en dålig sak och efter några sidor är det bra igen. Det händer ytterligare en dålig sak och efter några sidor är det bra igen. Det är samma upprepningar hela tiden. Hon gör något hon inte får, han blir arg, de har sex och allt är bra igen. Jag är ledsen men i den här boken har Ana och Christian utvecklats till de tråkigaste karaktärerna någonsin. (Okej, Ana går åt det bättre hållet och Christian åt det sämre. Men det säger mest hur tråkig Ana var från början.)
 
Dessutom är handlingen i boken väldigt väntad och utan att avslöja vad som händer så kunde jag förutspå deras framtid redan i första boken. Fast då ville jag inte gissa för att jag var för rädd för att ha fel. Och enligt mina föregående recensioner så kunde jag inte riktigt koppla böckerna till Twilight, trots att det faktiskt är en fanfiction från början, så är det desto tydligare i den här tredje och sista boken.
 
Däremot har språket fått sig ett rejält uppsving och Ana rodnar, biter sig i läppen och diskuterar med sin inre gudinna endast ett fåtal gånger i jämförelse med tidigare böcker. Slutet är faktiskt också helt okej, om man bortser från att det kunde ha varit ungefär 100 sidor tidigare. Det är ett definitivt avslut. Jag säger hejdå till Mr och Mrs Grey. På något sätt är det skönt att det är över.
 
 
Betyg: 2/5
 
Böcker som jag tidigare har läst av E.L James:
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
#1 - Ylva

Jag har inte läst någon av böckerna så jag kan egentligen inte uttala mig, men jag är förvånad över att jag har så många vänner som tycker de är bra, för de verkar inte vara det

Svar: Jag har också massor med kompisar som tycker att de är bra, många är sådana som annars inte brukar läsa av någon konstig anledning :P
Carolina Edvinsson

#2 - Susanne

Jag läste 1:an och 2:an, men orkade inte läsa den här avslutande delen. Kanske gick jag inte miste om så mycket? Känns dock lite oavslutat för min del... men jag har så svårt för dem. Jag klarar inte av det helt enkelt, haha.