Wallflower.
 
Titel: Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
ISBN: 978 918663439 1
Antal sidor: 269 (pocket)
Första mening: "Hej Kompis! Jag skriver till dig därför att hon sa att du är en sån som lyssnar och förstår och att du inte försökte ligga med den där personen på festen, fast du hade chansen."
 
Handling: Charlie har alltid varit en wallflower, någon som iakttar de andra med en oerhörd skärpa och som alltid finns där i bakgrunden men som aldrig någon riktigt lägger märke till. Nu ska Charlie börja första året på High School och han bestämmer sig för att sluta se på och istället delta. Han finner vänskap, blir förälskad, går på fester och börjar röka. Han går från förnekelse till insikt. Det här är Charlies historia och den berättar han genom brev som han skickar till en för oss läsare okänd person.
 
 
Omdöme: Jag var så rädd för att bli besviken, rädd för att det skulle bli en ny Förr eller senare exploderar jag, efter alla lovord jag har hört om den här boken. Det höll i sig några sidor in i boken när jag insåg att hela berättelsen skulle vara skriven i brevform men sedan släppte det. Jag var inte rädd längre. Jag visste att den här boken skulle bli något alldeles extra. Och kanske var det just brevformen som gjorde att den höll hela vägen.
 
Charlie är en wallflower, fast om jag skulle få göra en vild gissning så skulle jag säga att han är lite svagt autistisk, han ser inte riktigt världen som alla andra. Och han är så full av kärlek, så modig och så alldeles alldeles underbar. För det är väl det som gör boken så speciell, att just huvudpersonen Charlie är så speciell och att allt är berättat utifrån hans perspektiv. Han påminner mig lite om Simon i filmen I rymden finns inga känslor och det är för övrigt något positivt! Jag vet inte vad jag ska säga om boken, för den handlar egentligen inte om något särskilt, den bara är där och är så himla fin.
 
Jag har nu läst den på svenska och jag tror att den till och med är tusen gånger bättre på engelska, för seriöst "Hej Kompis!" är ingen bra översättning på "Dear Friend!" och det är bara ett exempel av många andra. Men jag tror samtidigt att det är språket som är till bokens största fördel, för vad skulle det egentligen annars vara om det inte är handlingen, för det känns verkligen som om Charlie är en livs levande person som skulle skriva brev precis just sådär som de är skrivna. Det känns inte påhittat eller uppgjort eller falskt utan snarare så äkta som det bara kan kännas. Ja, jag blev berörd.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon