Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen
 
Titel: Torka aldrig tårar utan handskar - 2. Sjukdomen
Författare: Jonas Gardell
ISBN: 978 91 1 304418 7
Antal sidor: 296 (inbunden)
Första mening: "I mitten av åttiotalet på ett sjukhus någonstans i USA låg ett barn döende i infektionssjukdomen AIDS."
 
Handling: 2. Sjukdomen är en fortsättning på 1. Kärleken och den fortsätter på samma spår som tidigare. De har blivit som en familj i bögkollektivet i Stockholm Paul, Lars-Åke, Seppo, Reine, Bengt, Rasmus och så Benjamin. Rasmus och Benjamin som har blivit så upp över öronen förälskade i varandra, framtiden ska vara deras. Bengt som ska bli filmstrjärna efter scenskolan. Reine med sitt plågade förflutna. Ärkefjollan Paul som håller samman allt och så Lars-Åke och Seppo som aldrig viker vid den andras sida. Så kom sjukdomen till staden. Bögpesten. Den nya digerdöden. Den biter sig fast och släpper aldrig taget, den bryter ner tills det inte finns något kvar. En efter en drabbas och vill man egentligen veta att man är sjuk, om det ändå inte finns något botemedel?
 
 
 
Omdöme: Jag  var rädd att jag skulle bli lite besviken, att den inte skulle påverka mig lika hårt som den första delen gjorde men ack så fel jag hade! Förlåt Jonas Gardell för att jag någonsin tvivlade. Även om den här boken är lite spretigare än den andra, ibland blir det lite väl många hopp från dåtid till nutid till framtid. Men å andra sidan hade det blivit svårt att skriva det annorlunda och ändå behålla samma känsla, för jag älskar språket och skulle inte vilja ändra på en enda stavelse. Jag tycker också om att man får lära känna de andra karaktärerna lite bättre, förra boken fokuserade ju mest på Rasmus och Benjamin. Nu kommer till exempel Reine fram mycket tydligare. Sedan tycker jag att både Benjamins och Rasmus föräldrar beskrivs om än hjärtskärande så mycket fint, de älskar sina söner oavsett vad. Jag vet inte vad mer som finns att säga. Inte mer än att jag redan längtar till den tredje och avslutande delen kommer i augusti.
 
 
Till vem rekommenderar jag den? Till alla!
 
Betyg: 5/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Jonas Gardell:
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Jag är verkligen i valet och kvalet om jag ska läsa dessa men inte nu i alla fall så får fundera lite till!

Svar: Det är inget att tveka om! :)
Carolina Edvinsson