Gregor från Ovanjord
 
Titel: Gregor från Ovanjord
Författare: Suzanne Collins
ISBN: 97891 638 74352
Antal sidor: 328 (kartonnage)
Första mening: "Gregor hade haft pannan tryckt mot skärmen så pass länge att han hade fått ett litet rutmönster ovanför ögonbrynen."
 
Handling: Gregor är en elvaåring som ska passa sin lillasyster under en stor del av sommaren när hans mamma jobbar. Hans andra lillasyster har fått åka iväg på läger tillsammans med alla de andra barnen i närområdet. Gregor och Boots, som är lillasysterns smeknamn, befinner sig i tvättstugan när det händer. Boots försvinner ner i en ventil bakom tvättmaskinen och så fort Gregor får syn på det så rusar han efter och det är då han faller och faller och faller och faller. Ända ner till Underjord. Underjord befolkas av kackerlackor, mänskliga varelser, spindlar och råttor som har delat upp världen sinsemellan. En värld som bara har väntat på Gregors ankomst, han som är krigaren i deras profetia. Men Gregor vill inte vara någon krigare utan han vill bara hem igen och leta efter sin pappa som varit borta i över två år. Det visar sig dock att både Gregor och Profetian kan få som de vill nere i Underjord...
 
 
Omdöme: Först vill jag klargöra att jag visste att det här inte skulle bli någon ny Hungerspelen, då den här är skriver långt innan den och dessutom riktad mot en betydligt yngre målgrupp. Det bör tilläggas att jag är ovan när det kommer till att läsa böcker för en sådan här ung målgrupp och jag förstår inte hur de som recenserar barnböcker bär sig åt. Jag kan ju inte läsa den här boken som en tolvåring? Men jag ska göra så gott jag kan.
 
Först ställer jag mig frågan, vad hade en yngre version av mig själv tyckt om den här boken? Förmodligen att den var hur spännande som helst. Men även lite läskig, det är ju ingen fröjd att läsa om varken råttor eller kackerlackor direkt. Att de dessutom kan prata har jag inte alls svårt att se framför mig, jag tycker faktiskt att det är väldigt bra gjort med tanke på att djuren har sitt eget sätt att kommunicera på och alla är inte lika talförda. Utan att avslöja för mycket kan jag dock känna att det blir lite rörigt stundtals och det är svårt att se alla grottor och städer framför sig. Det enda jag tänker är att det är kolsvart och det är inte så mycket till miljöskildring ens i mina ögon.
 
Som tolvåring hade jag förmodligen accepterat vissa saker rakt av som jag tycker är lite mer irriterande nu. Jag vet inte om det beror på att vi får allt berättat för oss ur en tolvårings synvinkel men jag saknar lite information här och var, bland annat om Gregors pappa. Just den "sidohistorien" har jag väldigt svårt att ta till mig. Men sammanfattningsvis kan jag säga att det säkert är en ruskigt spännande bok för mellanstadieelever, dock når den inte upp till den nivå så att även jag kan uppskatta den. För det finns ju faktiskt böcker som spänner över alla åldrar också, detta är inte en sådan.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Suzanne Collins:
 
#1 - Freja

Kanske något för min 12-åring då!

Svar: Jadå det tror jag absolut! Om hen inte är överkänslig mot äckliga kryp så ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Nilmas Bokhylla

Hm, funderade på att läsa serien men är inte så lockad längre. Vi får se, vi har ju ändå rätt skilda åsikter om böcker så jag kanske gillar den :P

SV: Tack tack :)

Svar: Haha mycket möjligt, man ska ge alla böcker en chans ;)
Carolina Edvinsson