Fredagsfråga - Rereading
 
Den här veckans bokbloggsjerka missuppfattade jag först, jag läste det som om frågan löd om man läste böcker som handlade om böcker fast det egentligen handlade om ifall man läste böcker en gång till. Men nu är jag med i alla fall och frågan lyder alltså efter viss innehållsförvirring: Brukar du läsa om böcker?
 
 
Svaret är kort och gott att jag inte läser böcker mer än en gång, även om det finns böcker som jag gärna skulle vilja återuppleva igen. Anledningen är främst att det finns så många andra böcker som jag också vill läsa och då känns de där gamla böckerna som jag redan vet hur de kommer att sluta nästan som slöseri med tid. Trots att läsning aldrig är slöseri med tid men ni förstår vad jag menar?
 
Anledningen till att jag gärna skulle vilja läsa om vissa böcker är att jag vill se om jag tycker lika mycket om dem som jag gjorde när jag läste dem för första gången för väldigt länge sedan. När jag läser en bok brukar jag dessutom hasta lite väl mycket ibland för att jag vill veta hur det går eller hur det slutar så fort som möjligt, den pressen har man ju inte om man redan vet hur det kommer att sluta. Det finns säkert mängder med nyanser att upptäcka i böcker som man redan har läst om man tar sig tid. Jag har ju dock bestämt mig för att åtminstone läsa om alla Harry Potter-böckerna under året, den första är jag ju redan klar med.
 
 
#1 - Vargnatts bokhylla

Harry Potter har jag läst om, och kommer säkert göra igen :)

#2 - Perny

Jo, visst är det så att det finns många böcker kvar i bokhyllan, men ändå kan jag inte låta bli att längta tillbaka till vissa man vet att man älskar. Att ha barn hjälper en att dyka ner i guldgruvor igen :)

Jag läste vidare lite i din blogg, jag gillar att du har urklipp ur böckerna, första jag läste var om den döda dottern och jag blev väldigt berörd av bara det lilla textstycken, det hade du valt ut bra.

#3 - [Anna]

Jag fokuserar oxå på de olästa sen när jag blir gammal och lite grå tänkte jag läsa om mina favorit böcker. Speciellt deckare för de vill man inte läsa om så tätt inpå då minns man ju vem som är mördaren...

#4 - 23 minuter

Jag håller med dig att det är inte lika kul att läsa böcker när man vet hur de slutar, men Harry Potter hade jag också gärna velat uppleva igen även om man vet hur de slutar :)

#5 - Caroline - Bland böcker

Kan hålla med dig om att det känns som ett slöseri med tid att läsa om böcker. Men det finns ju alltid undantag :D

#6 - Lena

Jag läser inte om böcker just på grund av tiden, som jag istället kunde sätta på att läsa nya/olästa böcker :)
Fast visst, kan ju finnas vissa böcker som jag läste när jag var i tonåren som jag gärna skulle läsa om :)

#7 - Monika

Jag funderar lite på bilderna som alltid ligger överst. Är det något du sätter dit själv? Annars blir jag förundrad över hur bra de stämmer :)

Svar: Ja, de lägger jag dit själv :)
Carolina Edvinsson

#8 - Lena

Det finn ofantliga mängder av underbara olästa böcker, men visst har det hänt att man läst om vissa böcker.

#9 - Lottens Bokblogg

Samma argument och samma slutsats här:-)

#10 - Mia Eggimann

Jag har ungefär samma svar, min hög med olästa är enorm.
Mia

#11 - Jennah

Haha, precis så trodde jag också att de menade först, men förstod när jag läste Annikas eget svar :)

#12 - Ewa K

Ja, jag tror också att man uppfattar nya nyanser vid omläsning.

#13 - Shamandaliex

Jag läser ofta om böcker, oftast inträffar det när jag har slut på böcker/biblioteket har stängt eller om jag har läst en riktigt dålig ny bok. Då kan det vara skönt att gå tillbaka till nåt man vet är bra!

Svar: Tror aldrig att det har hänt att jag har slut på böcker! ;)
Carolina Edvinsson

#14 - C.R.M. Nilsson

Jag tänker också försöka läsa om Harry Potter-böckerna under året :)

#15 - Shamandaliex

Haha! Med slut på böcker menade jag mer att man har läst allt man har hemma och inte har råd att köpa/inte har tillgång till bibliotek för tillfället ^^

Svar: Jo det var det jag menade, tror nästan att jag har fler olästa än lästa hemma. To read högen bara växer och växer, hänger liksom inte med ;)
Carolina Edvinsson

#16 - Books ABC

Många verkar ha tolkat frågan "fel" i ett första läge, det kanske är ett tecken på att det känns främmande? Jag tänkte direkt på omläsning och direkt "ja!" :)

#17 - boktok73

Så passande bild/citat!

#18 - Freja

Samma här! Jag har så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

#19 - Stockholmsflickan

Ja, när man läser en bok första gången och lägger fokus på upplösningen har man nog en tendens att missa detaljer och nyanser. Tror absolut att omläsningar kan vara värdefulla, men det är ju det där med tiden och den växande högen med nya böcker som väntar... :)