Rekviem
 
Titel: Rekviem
Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 399 (Inbunden)
ISBN: 97891 638 73683
Serie: Delirium #3
Första mening: "Jag har börjat drömma om Portland igen."
 
Handling: I det här dystopiska samhället klassificeras kärlek som en sjukdom och för att hålla invånarna i schack tvingas de genomgå en behandling vid 18 års ålder. Lena lyckas fly innan hon blir botad och lever numera i vildmarken med andra obotade och de planerar att störta regeringen och återta sin valmöjlighet, sin frihet.
 
 
Omdöme: I den här boken pendlar perspektivet mellan Lena, som är obotad och lever på utsidan, och Hana som är botad och lever på insidan och som har blivit ihopparad med stadens nya borgmästare. Jag gillade Hana i den första boken, hon var en frisk fläkt mot Lena som var så präktig tyckte jag. Rollerna är ombytta nu men det gör snarare att jag inte gillar någon av dem. Lena bara gnäller och tjatar om att hon är kär eller inte kär, jag vet inte, det byts ut lite på varannan sida känns det som. Och Hana? Jag bryr mig faktiskt inte om henne. Känns jättekonstigt att gamla karaktärer, som jag trodde var bortblåsta från historien, plötsligt ska komma tillbaka i slutet.
 
Sedan ser jag inte vad som egentligen för handlingen framåt i den här boken, fram till slutet. Det hela kretsar kring Lena och hennes lilla kärlekstriangel, där den ena är svartsjuk på den andra och så byts rollerna ut för att sedan växla tillbaka igen. Det är först i slutet som det händer något storslaget, som hade kunnat vara en mycket större del av boken, för då snabbspolas plötsligt handlingen. 
 
På tal om slutet finns det väl en del att säga, jag visste att det skulle vara något vajsing med det men inte vad. När jag lade ifrån mig boken tänkte jag bara jaha? Är det här allt? Lauren Oliver skriver ju dock en predikan värdig att platsa i kyrkan och jag undrar om hon är ironisk? Är det ett skämt? Tragiskt nog är det säkert ett helt seriöst avsnitt. Slutet lämnar en hel del öppet, minst sagt. Men det irriterar mig faktiskt inte så mycket och det beror förmodligen på att jag inte bryr mig så mycket om hur det slutar. Den här serien tappade mitt intresse för länge sedan.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Lauren Oliver:
Delirium (Delirium #1)
Pandemonium (Delirium #2)
 
 
#1 - 23 minuter

Håller med dig! Verkligen ingen höjdare till bok!