Deckarakademins nomineringar
 
 
Redan igår kunde man läsa om Svenska Deckarakademins nomineringar till årets kriminalroman på Lottens blogg. Men eftersom deckare är lite av en favoritgenre och för att jag tydligen har väldigt mycket bättre koll på sådana här böcker än till exempel både Nobelpris och Augustpris så kommer här de nominerade:
 

Nominerade till årets bästa svenska kriminalroman:
Christoffer Carlsson: Den osynlige mannen från Salem
Arne Dahl: Blindbock
Håkan Nesser: Levande och döda i Winsford
Johan Theorin: Rörgast
Katarina Wennstam: Stenhjärtat

Nominerade till 2013 års bästa till svenska översatta kriminalroman:
S. J. Bolton: Odödlig
Gillian Flynn: Gone Girl
Dror Mishani: Utsuddade spår
Jo Nesbø: Polis
Ferdinand von Schirach: Fallet Collini


Av tio nominerade så har jag läst tre, vilket jag ändå tycker är helt okej för jag har även tänkt läsa vissa av de andra. Arne Dahl skriver en serie som jag inte har vågat påbörja riktigt än, för då blir jag ju fast. Håkan Nesser vet jag brukar hålla hög klass. Wennstam är en stor favorit men där ligger jag tyvärr lite efter i utgivningen, kommer förhoppningsvis att komma till boken Stenhjärta så småningom. S.J Bolton har jag läst mycket om på sistonde även om jag ännu inte har testat författaren själv. Gone Girl har ju blivit världens snackis men där har jag bestämt mig för att börja från början i hennes författarskap. Och hallå, Polis! Den här gången var det faktiskt inte jag som tog upp den på listan, någon annan var också smart nog för att se hur bra den är ;)

 

Vinnarna presenteras den 23:e november. Vilka tror ni kammar hem priset?

 

#1 - Lottens Bokblogg

Man kan aldrig tjata för mycket om favoriterna;-) Wennstam har jag varit sugen på att läsa ett bra tag nu, kanske det här blir puffen...