Fredagsfråga - Igenkänningsfaktor
 
 
Idag tycker jag att Annika har fått ihop en riktigt klurig men väldigt rolig bokbloggsjerka eftersom den säger lite om personerna bakom bloggen. Frågan lyder för tydlighetens skull: Finns det någon karaktär / någon karaktär som du kan känna igen dig i? Vem/Vilka i så fall och på vilket sätt?
 
Min första tanke gick till Cassiopeija i Katarina Sandbergs bok Vi är inte sådana som i slutet får varandra. Ibland kunde jag tänka att Cassiopeija liksom var jag, att Katarina Sandberg hade snott mina tankar - så nära kunde huvudpersonen komma stundtals. Hon har framtidsångest, kompisångest, utbildningsångest och vaknar upp utan att riktigt kunna pussla ihop kvällen innan. Hon söker kontroll men skapar kaos. Lite så. Jag har dock börjat växa ur henne, hon är ju trots allt något år yngre än mig.
 
En annan karaktär (egentligen två andra karaktärer) som jag också har växt ur är Mary-Anne från Christin Ljungqvists bok Kaninhjärta. Det handlar om att alltid visa sig duktig, att aldrig visa hur det egentligen känns och att inte vilja vara en belastning för andra. Nu är jag tack och lov inte den personen längre men det kan ändå kännas extra mycket när man läser om det. Ungdomar som inte syns tar alltid lite extra plats hos mig.
 
Det finns många karaktärer som man skulle vilja vara lite mer som, oftast lika modig som, men det finns ännu fler karaktärer som jag är glad att jag inte är som.
 
 
#1 - Anna - Annas Bokhörna

Inte en alldeles lätt fråga, hade varit lättare att svara på vilka karaktärer man skulle vilja ha drag från och vilka man absolut inte skulle vilja ha det av - precis som du skriver!

#2 - Ewa K

Klart att man växer och förändras. Själv var jag mycket Pippi i tonåren och nu är jag det igen. En cirkel som sluts?

#3 - Caroline - Bland böcker

Det är en sån märklig, men ändå härlig, känsla när man läser en bok och nästan kan tro att den handlar om en själv!

Svar: Haha ja det är lite läskigt..
Carolina Edvinsson

#4 - Vargnatts bokhylla

Ja! Mary-Anne, hade jag helt glömt bort, hon var jag också som tidigare. Fortfarande lite men har börjat bli bättre.

Svar: Man utvecklar ju sig själv hela tiden och förhoppningsvis alltid framåt :)
Carolina Edvinsson

#5 - Monika

Den där duktiga flickan känner jag igen, men tack och lov så har jag lämnat henne bakom mig. På sätt och vis :)

#6 - Mia Eggimann

Jag har inte läst någon av böckerna, det var ju synd.Men när jag gör det ska jag tänka på dig.
Mia

#7 - Lottens Bokblogg

Intressant. Tyckte det var enklare att hitta karaktärer som stämde med bilden jag har av mig själv när jag var yngre än hur jag är nu.

Svar: Jo, jag har ju också "vuxit ur" mina. Jag antar att jag har gått och blivit lite för tråkig för att kunna vara bokmaterial ;)
Carolina Edvinsson

#8 - Sara Pepparkaka

Men så fint att kunna se att man har växt som person själv!

#9 - Sara Pepparkaka

Men så fint att kunna se att man har växt som person själv!

#10 - Helena, MsHisingen

Har inte läst dina exempel, men Kaninhjärta låter som jag skulle kunna känna igen mig i (mer förr än nu dock).

#11 - Jennah

Den här var svår tycker jag. När jag läser allas svar ser jag att mitt eget kanske inte var så spännande, men kolla gärna in :)

#12 - C.R.M. Nilsson

Jag längtar tills den dag jag växer ur framtidsångest/utbildningsångest. Det är något jag tror alla kan känna igen sig i när de är i tjugoårsåldern.

#13 - Freja

Jag hittar nog ingen karaktär jag känner igen mig i helt och fullt, men det är kul att hitta delar som känns bekanta.

Svar: Ja, egentligen vill man väl inte läsa om någon som är precis som en själv ;)
Carolina Edvinsson