Måndagens Movie: X-Men Last stand
 
 
  Titel: X-Men: The last stand
  Premiär: 24 maj 2006 (Sv)
  Längd: 104 min
  Genre: Action, Adventure & Sci-Fi
  Medverkande: Patrick Stewart, Hugh Jackman & Halle Berry
  Imdb-betyg: 6,8
 
  Baserad på superhjälteserien X-Men
  Länk till recension på bloggen
 
  Uppföljare till X-Men 2 och X-Men
  
 
 
 
 
 
 
Handling: Ett botemedel eller preparat har tagits fram för att kunna neutralisera mutanter, vilket åter igen drar en linje mellan de som vill ha kvar det och de som inte vill ha kvar det. Magneto vill döda alla som stödjer preparatet och Xavier är av den åsikten att det är upp till individens fria vilja, två läger således. Mellan dem står en mutant mycket kraftfullar än alla andra, kraftfullare än hon själv ens kan ana. Vilken sida kommer att stå som segrare.
 
Omdöme: Åter igen brottas vi med en liknande handling som i de tidigare filmerna, människorna mot mutanterna och mutanterna mot andra mutanter. De goda mot de onda och människorna någonstans mitt emellan. Handlingen känns bara som en ursäkt för att få vifta med explosioner och specialeffekter. Ibland vill jag faktiskt ta fram skämskudden eftersom musiken och kameravinklarna vill ge en storslagen känsla av banala aspekter. Dessutom har jag svårt för att tycka om karaktärerna, det är ingen som fångar mig och det är irriterande att irritera sig. Om ni förstår vad jag menar. Inte en ny favoritfilm direkt. Däremot känns den inte så lång som 100 minuter och det var ingen pina att se den, så något mått av underhållsningsvärde har den väl ändå.