Måndagens Movie: The incredible Hulk
 
 
Titel: The incredible Hulk
Premiär: 13 juni 2008 (Sv)
Längd: 112 min
Genre: Action, Sci-Fi & Thriller
Medverkande: Edward Norton, Liv Tyler & Tim Roth
Imdb-betyg: 6,9
 
Baserad på en superhjälte från serieförlaget Marvel.
Länk till recension på bloggen.
 
 
 
 
 
Handling: Bruce Banner aka Hulken är på flykt undan den amerikanska militären som vill åt de celler som han besitter vilka gör honom till ett monster med oanade krafter och extrem råstyrka. Bruce Banner själv vill bara hålla sin undan och finna ett botemedel mot sin självorsakade åkomma. Hans förföljare kommer dock allt närmare och till sist är de hack i häl, samtidigt dyker ytterligare ett monster upp i form av ”The Abomination” vars krafter fullt ut kan mäta sig med Hulkens.
 
Omdöme: Lite för lång film för dess handling och jag tröttnar på "Bruce Banners" tystnad och funderande över vad han ska säga i varje situation som gör scenerna alldeles för långa. Jag gillar inte Hulken som varken hjälte eller monster, det finns knappt något mänskligt kvar av honom när han förvandlas och jag är inte så intresserad av att se jättemuskler som hoppar mellan hustak och bryter bilar mitt itu samtidigt som han skriker ett Tarzan-vrål upphöjt till tio. Hur ska jag kunna känna för en sådan varelse? Jag gillar heller inte för utdragna actionscener där utgången redan är given, när någonsin har en god hjälte förlorat mot sin ärkefiende i ett slagsmål? För mig blir det lite för mycket Tv-spels känsla där bilar flyger, helikoptrar kastas till marken och det exploderar i varje gathörn. Jag vill ha karaktärer som betyder något, här blev alla till ingenting för mig.