Måndagens Movie: Harry Potter och hemligheternas kammare
 
 
Titel: Harry Potter och hemligheternas kammare (Harry Potter and the chamber of secrets)
Premiär: 22 november 2002 (Sv)
Längd: 161 min
Genre: Adventure, Family & Fantasy
Medverkande: Daniel Radcliffe, Rupert Grint & Emma Watson
Imdb-betyg: 7,3
Länk till Imdb
 
Baserad på Harry Potter och hemligheternas kammare av J.K Rowling.
Länk till recension på bloggen.
 
 
 
 
 
 
Handling: Harrys andra år på Hogwarts ska ta sin början men husalfen Dobby gör allt för att Harry Potter inte ska kunna ta sig till skolan, mörka makter har gaddat ihop sig och Harry Potters liv är i fara. Åter på skolan börjar mystiska saker hända och barn födda av icke magiska föräldrar råkar illa ut samtidigt som Harry börjar höra viskande röster i väggarna. Hemligheternas kammare har öppnats och det blir upp till Harry, Ron och Hermione att finna öppningen och sedan stänga den igen. 
 
Omdöme: Det är en helt okej uppföljare om än lite lång. Det som framförallt är dess styrka tycker jag är att den är så pass rolig och trots att det är skrämmande fenomen som förekommer så håller huvudpersonerna alltid modet uppe, det verkar inte finnas något som kan skrämma dem överhuvudtaget. Ibland kan jag dock irritera mig på att de undanhåller så pass mycket som de gör, varför ber de inte bara om hjälp? Lite synd är det att Snape faller lite i skymundan i den här filmen för det är ju annars en av mina favoritkaraktärer. Sedan måste jag säga att specialeffekterna har fått sig ett lyft sedan första filmen, antar att budgeten ökade, för jag stör mig varken på den flygande bilen eller de konstiga varelserna som samtliga är animerade. Kort sagt en värdig uppföljare och en riktig nostalgitripp!