Måndagens Movie - Gone Girl
 
Titel: Gone Girl
Premiär: 3 oktober 2014 (Sv)
Längd: 149 min
Genre: Drama, Mystery & Thriller
Medverkande: Ben Affleck, Rosamund Pike & Neil Patrick Harris
Betyg på Imdb: 8,7
 
Baserad på Gone Girl av Gillian Flynn.
Länk till recension på bloggen
 
 
 
 
 
 
Handling: Nick och Amy ska fira fem år som gifta när Amy plötsligt försvinner. Polisen utreder det genast som ett brott och Nick blir den första som misstänks. Hela det amerikanska folket dras med i historien och Nick döms på förhand utan att varken Amy eller hennes kropp återfunnits. Samtidigt avslöjas att under den perfekta ytan som var deras äktenskap finns det antydningar till att Nick eventuellt skulle vilja bli av med sin fru, antingen på det ena eller det andra sättet. Men mördade verkligen Nick sin egen fru?
 
Omdöme: Jag vet att det är många som har läst boken tidigare, det har jag ännu inte gjort av någon underlig anledning. Jag har även hört att slutet inte är samma i boken som i filmen, så om någon har både läst och sett får ni gärna berätta om det är sant eller ej. Jag gillade inte filmslutet jättemycket men tycker ändå att det var helt okej. Det kunde ha varit mycket sämre, om vi säger så. Till en början i filmen introduceras kärleksfulla scener som får en att vilja ta upp en skämskudde, inte för att de är erotiska alltså utan för att de är sådär äckligt perfekta och gulliga. För Nick och Amy var ju det perfekta paret, tills Amy försvann. Sedan kommer de mer psykologiska-thriller-inslagen och det gillar ju jag. Däremot tycker jag att den så kallade "twisten" kommer för tidigt och jag blir besviken när jag upptäcker i slutet av filmen att det är allt som är. Jag hade velat ha mer av den varan helt enkelt.