Måndagens Movie: Harry Potter och de vises sten
 
 
Titel: Harry Potter och de vises sten (Harry Potter and the sorcerer's stone)
Premiär: 23 november 2001 (Sv)
Längd: 152 min
Genre: Adventure, Family & Fantasy
Medverkande: Daniel Radcliffe, Rupert Grint & Richard Harris
Imdb-betyg: 7,4
 
Baserad på Harry Potter och de vises sten av J.K Rowling.
 
 
 
 
 
Handling: Den föräldralösa Harry Potter får växa upp tillsammans med sin moster och hennes familj i ett inte alltför kärleksfullt hem. Dagen han fyller elva år dimper det dock ner ett brev i brevlådan som visar sig innehålla en kalleles till Hogwarts, den magiska skolan för häxkonster och trolldom. Det är där Harry Potter finner sina första bästa vänner och tillsammans utgör de en trio som måste stoppa Voldemort från att få tillbaka sina krafter och än en gång sätta skräck i trollkarlsvärlden.
 
Omdöme: Vad gammal man känner sig när man ser den här, den har ingen höjdarkvalitet direkt och hade förmodligen kunnat göras så himla mycket snyggare idag. Det är mycket som ser väldigt inklippt ut. Men man kan ju inte klaga på en films kvalitet när den är hämtad från 2001, men jag blev bara så förvånad. Det är ju lite nostalgi att se den och man kan ju inte annat än charmas av Ron och Hermione. (Harry Potter har aldrig varit min favorit, så himla tråkig) Jag tycker att rätt stämning infinner sig och det blir ganska läskigt på sina ställen måste jag säga, jag antar att musiken har mycket med det att göra för det är ett inslag som märks väldigt tydligt. Stämningen överhuvudtaget är nog det som filmen har lyckats bäst med. Det känns mysigt under julen, det blir läskigt när det ska vara det och det blir väldigt roligt när fyndiga kommentarer fälls och då är det väldigt sällan jag skrattar högt åt en film. Skådespelarinsatserna är även de oklanderliga. Slut på kommentar.
 
 
#1 - 23 minuter

Det känns som igår filmen kom ut men 2001, det är riktigt längesen, snart räknas den väl som en klassiker :)