Måndagens Movie: Förr eller senare exploderar jag
 
 
Titel: Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
Premiär: 22 juni 2014 (Sv)
Längd: 126 min
Genre: Drama & Romance
Medverkande: Shailene Woodley, Ansel Elgort & Nat Wolff
Imdb-betyg: 8,2
 
 
Baserad på The fault in our stars av John Green.
 
 
 
 
 
Handling: Hazel Grace Lancaster är en vanlig sjuttonårig tjej, så vanlig som man kan bli när man vet att man snart kommer att dö i cancer. Kanske inte idag eller imorgon men snart. Det är i en stödgrupp för just cancersjuka ungdomar som hon möter Augustus Waters, en kille vars sjukdom tvingade honom att amputera ena benet. Det dröjer inte länge förrän de två finner varandra och en kärlekshistoria som saknar lyckligt slut tar sin början.
 
Omdöme: Jag var väldigt snål i mitt omdöme till boken men jag var så besviken. Besviken på att jag inte grät, på att den inte gav mig mer, på att den inte slet ut mitt hjärta eller fick mig att kippa efter andan. Jag hade velat ha så mycket mer än vad jag fick. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att det är ett billigt knep att använda sig av cancer som tema. Det går ju inte att skriva dåligt eller okänsligt om det, vi har alla någon att relatera till. Vi har alla någon att sörja för. För att komma tillbaka till filmen så tycker jag att det är en fin filmatisering och ja, jag grät. Inte bara en utan två eller flera gånger och många gånger var de stunder då jag fick bita mig i läppen för att inte ge efter för mycket. Det är ju bara en film. Eftersom filmen till stor del liknar boken är det även samma saker som jag inte gillar. Jag gillar inte resan till Amsterdam och jag gillar inte sättet som Augustus Waters pratar, det är konstlat och pretantiöst och inte alls likt en artonåring. Men allt som allt en bra film som helt klart lever upp till boken, om man som jag inte lyfte den i höjd med Harry Potter eller bibeln.. 
 
 
 
#1 - David /OArYA

Jag tyckte att just det här med det konstlade språket blev mycket tydligare i filmen än i boken.

#2 - Klara

Jag tycker att filmen är väldigt bra gjord utifrån boken! :)