Det oändliga havet
 
Titel: Det oändliga havet
Författare: Rick Yancey
Antal sidor: 329 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2968 7774
Publiceringsår: 2014
Serie: Den femte vågen #2 (The 5th wave #2)
Originaltitel: The infinite sea
Första mening: "Det skulle inte bli någon skörd."
 
Handling: Utomjordingarna har lyckats med att förinta ungefär 98 procent av jordens befolkning genom olika katastrofer. Men frågan är hur man förintar hela jordens befolkning? Jo, man berövar dem deras mänsklighet. När ingen människa längre kan lita på en annan människa kommer de att förgöra sig själva. Det är i alla fall tanken. Än så länge finns det en liten tapper grupp som fortfarande kämpar mot en osynlig fiende. De andra kommer dock inte att ge upp förrän hela mänskligheten är utrotad.
 
 
Omdöme: Åsikterna om den här boken tycks gå isär men jag är beredd att hålla med Anna på Sagan om sagorna när det kommer till att livet är för kort för dåliga böcker. Eller ja, rent teoretiskt håller jag med för i praktiken har jag just läst ut den här boken. Den beskrivs som spännnande men jag skulle gärna se att någon pekar på vart det är spännande? Jag tycker inte att det är spännande med slagsmål, pistoler, helikopterjakter eller sprängämnen och särskilt inte då jag inte kan uppbåda en enda liten smula av engagemang för någon av karaktärerna. Precis som karaktärerna i boken så förstår jag inte poängen? Det är väl eventuellt meningen att jag inte ska förstå varför några utomjordingar har bestämt sig för att infiltrera och döda alla människor, det tar ju bort lite av den så kallade spänningen, men jag blir bara irriterad över att inte bli informerad. 
 
För att vara utomjordingar är de dessutom väldigt lika människorna själva. De tar inte bara en människokropp i besittning utan det känns som om de tänker och agerar på precis samma sätt som en människa, trots att de inte lever och existerar i samma form eller under samma förutsättningar. Säg att det finns liv i rymden, vad som nu räknas som liv, borde den livsformen då inte vara totalt annorlunda mot människan? Jag tänker att alla mänskliga faktorer såsom moral eller empati eller kärlek är samtliga sociala konstruktioner och utan den sociala konstruktionen borde det vara andra värdegrunder som livsformen lever efter? Det är svårt att förklara men man får tänka lite filosofiskt, centrerar sig livsformen runt människan så pass mycket att alla andra livsformer blir jämförbara med hennes? Jag tror inte det. Men okej, det skulle förmodligen bli en ännu sämre bok om utomjordingarna porträtterades som en helt annan existensiell livsform (även om det står att de ska vara just det). 
 
Sedan kommer vi till karaktärerna som jag för det första har svårt att minnas, de enda jag egentligen minns är Cassie och hennes lillebror Sam. Men som så många gånger tidigare så löser det sig med tiden. Boken börjar dock problematiskt med att den berättas i jag-form av en person som jag inte vet vem det är. Jag vet knappt vem det är ens när jag väl får reda på namnet. Jag var ju dock inte så förtjust i den förra boken så mitt minne kan ju svikta på grund av det. Barnen, ja det är barn som är huvudpersoner, beter sig som soldater och är beredda att offra sina egna liv utan att blinka. Dessutom är det en typisk machosoldatkultur där männen skyddar kvinnor och barn. Lite trist. Hela boken är för övrigt lite trist. En liten parantes är också att det inte hade skadat att läsa igenom boken en gång till innan den gick ut i tryck. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Rick Yancey:
Den femte vågen (Den femte vågen #1)
 
#1 - Boklysten

Den ska jag nog inte läsa. Jag har taggat dig på en enkät http://boklysten.blogspot.se/2015/02/varlangtan-en-enkat.html

Svar: Åh tack för taggen men den har jag precis gjort :)
Carolina Edvinsson