Granne med döden
 
Titel: Granne med döden
Författare: Alex Marwood
Antal sidor: 360 (Inbunden)
ISBN: 97891 7499 5763
Publiceringsår: 2014 (Original: 2013)
Serie: -
Originaltitel: The killer next door
Första mening: "Han ser på klockan och sväljer ner den sista klunken kaffe."
 
Handling: Det finns ett hyreshus på Beulah Grove i London som gömmer många hemligheter. Hyresgästerna betalar gärna hyran kontant för att inte hamna i något register någonstans, stänger dörrarna om sig och undviker både omvärlden och varandra. Längst ner bor den sextionioåriga Vesta som bott i huset i hela sitt liv, i huset finns även femtonåriga Cher som flyr undan socialen, Hossein som är asylsökande, Thomas som tycks leva ett enkelt och stillsamt liv precis som Gerard Bright som även han bor där. Det är dessa människor som Collette möter när även hon flyttar in för att gömma sig från sina egna fiender. En person i huset döljer dock mer än de andra och det är även den personen som vet varför avloppsrören täpps igen stup i kvarten. 
 
 
 
Omdöme: Det här blev verkligen en positiv överraskning för mig som inte var så vidare förtjust i Onda flickor. Jag hade inte en aning om vad boken skulle handla om när jag plockade upp den och det kan eventuellt ha varit en stor fördel, borde försöka få till den upplevelsen oftare. Det är ju dock lite mer riskfyllt än att i alla fall ha någon sånär koll på vad boken ska handla om. Det jag uppskattar främst med boken är dess mörker och att den sticker ut i genren som en slags stillsam rysare. Det är inte tal om något högt tempo utan berättelsen vecklar sakta ut sig genom de olika karaktärerna och mycket som beskrivs är i dåtid för att göra karaktärerna mer verklighetstrogna. De får helt enkelt en gedigen bakgrundshistoria som förklarar deras olika ageranden. Var och en av karaktärerna känns dessutom viktig och det är svårt att avgöra vem som egentligen ska räknas som huvudperson, alla har en historia att berätta och alla är lika drivande för att föra handlingen framåt. Även om det inte är någon direkt handling. På bokhandlar och bibliotek kommer den förmodligen att placeras tillsammans med deckare och visst förekommer det ond bråd död men jag tycker inte att det ligger i fokus. Det blir ingen jakt på mördaren, det förekommer inga ledtrådar eller poliser utan det är något helt annat än det klassiska mönsterexemplet på deckare.
 
Även om det är det groteskt äckliga som jag uppskattar med boken är det även det som jag tycker blir dess största nackdel, jag gillar det men hade velat ha det i en mindre dos. Det blir en vetenskaplig översikt mer än en upplevelse. Det känns överlag relevant att ta upp obduceringar men det känns irrelevant att grotta ner sig i det, även om det också är en sådan sak som gör den här boken lite unik i sitt slag eftersom själva utförandet känns så känslokallt. Vad den som obducerar känner ger ytterligare en dimension till personen som karaktär. 
 
Den känns väldigt välskriven och trots att det inte var någon bladvändare direkt så ville jag veta hur det gick med karaktärerna, vilka deras historier var. Slutet har jag läst både positiva och negativa omdömen om och jag vet inte vilken skara jag ska sålla mig till egentligen. För mig hade det fungerat om boken slutade innan epilogen, den tyckte jag blev lite fånig och överdriven men jag har ju å andra sidan inget emot öppna slut. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Alex Marwood: 
 
#1 - Monika

Jag håller med om detaljnivån, ibland blev det lite för bra.