Livets outgrundliga mysterier
 
 
Titel: Livets outgrundliga mysterier
Författare: Benjamin Alire Sáenz
Antal sidor: 335 (Danskt band)
ISBN: 97891 8663 4650
Publiceringsår: 2015 (Original: 2012)
Serie: -
Originaltitel: Aristotle and Dante discover the secrets of the universe
Första mening: "Varför ler vi?"
 
Handling: Aristotle Mendoza befinner sig mitt i det där gränslandet mellan tonåring och vuxen. Han är ensam, tankfull och intelligent men också väldigt arg. Både på sin mamma, sin pappa, sin bror som sitter i fängelse men framförallt på sig själv - på att han är den han är. Så en dag träffar han Dante, hans totala motsats. Alla älskar Dante och så även Aristotle. De blir bästa vänner och tillsammans utforskar de livets alla outgrundliga mysterier  
 
 
Omdöme: Det första ordet som jag kommer att tänka på när jag har läst ut den här boken är att den är fin, så jävla fin. Men det förväntar jag mig även från Gilla Förlag vid det här laget, som har kommit att bli mitt absoluta favoritförlag, som det verkar som om jag nästintill kan lita på matchar ihop mig med rätt bok utan att jag behöver leta efter den själv. Jag ber om ursäkt för den överdrivna marknadsföringen, observera att jag inte får något för den! För att återgå till boken så var den fin men den tog mig inte med storm. Den är väldigt lågmäld och stillsam men samtidigt tillräckligt givande för att jag vill fortsätta att läsa den. Ämnen som sexualitet, maskulinitet och tillhörighet tas upp utan några som helst pekpinnar vilket jag uppskattar. 
 
Huvudpersonerna Dante och Aristotle känns väldigt äkta, genuina och unika. Till och med jag som brukar ha svårt att se karaktärer som levande personer måste erkänna att de känns högst verkliga. Jag gillar dem båda två starkt och särskilt deras relation till varandra. Jag gillar även de båda karaktärernas relationer till sina föräldrar, alltihop är alltigenom fint. Dialogerna känns verklighetstrogna och ger i sig en tydlig bild av hur mycket de älskar varandra och hur mycket de håller av varandra. Det behöver inte stå i klartext eftersom deras dialoger med varandra säger det som behöver sägas så bra ändå. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
#1 - C.R.M. Nilsson

Den var verkligen fin, men nådde heller inte upp till full pott hos mig. Bland de svenska förlagen måste Gilla Böcker vara min favorit - de har verkligen golvat mig med sin vårutgivning :-)

Svar: Ja, helt klart favorit här också!
Carolina Edvinsson