Djupa ro
 
 
 
Titel: Djupa ro
Författare: Lisa Bjärbo
Antal sidor: 266 (Flexband)
ISBN: 97891 2969 6387
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Vi har åkt buss 240 mellan Växjö och Ingelstad så många gånger att varje krök på vägen känns bekant, trots att jag blundar."
 
Handling: I det lilla samhället Ingelstad i SMåland hittas nittonåriga Jonathan död och när beskedet når fyra av hans märmaste vänner återvänder de till sin barndomsort en efter en. Det är första gången på nästan ett år som de fyra vännerna samlas igen och anledningen är att de ska gå på begravningen. Men besöket blir lika mycket en chans för att ta reda på vad som egentligen har hänt såväl som ett tillfälle att utforska den egna förändringen. Mycket hinner hända på ett år och de fyra vännerna är inte samma personer som de var när de lämnade Ingelstad. 
 
 
Omdöme: Jag gillar detta, jag gillar det väldigt mycket. Till viss del beror det väl på det sorgliga och mörka stråket som går genom hela boken för det är ju något som verkligen tilltalar mig. Ju mörkare desto bättre känner jag spontant. Men jag tror också att en stor anledning till att jag uppskattade boken så mycket var att den gav en hög igenkänningsfaktor. Jag kommer också från ett litet samhälle i småland där alla känner alla, om än lite mer österut än Ingelstad. Många av de känslorna som karaktärerna känner har jag också känt när jag återvänder hem på besök, som om man har blivit större än platsen man lämnade. Och jag känner också igen de där rollerna som man återgår till när man umgås med vissa barndomsvänner, det är som om det är spår som aldrig går ur. Jag blir den jag var då trots att jag inte alls är den personen längre. Så är det säkert inte för alla men till viss del kan jag känna att det är så för mig. 
 
Så handlingen tilltalar mig, karaktärerna känns som verkliga personer - som om vissa av deras egenskaper skulle kunna vara mina och jag tycker att det vardagliga beskrivs på ett så träffsäkert sätt. Hur David faller tillbaka till rollen som tonårsson och hur hans mamma går honom på nerverna precis som i tonåren, trots att han numera är vuxen. Det är de små detaljerna som gör att allt känns på riktigt, så verklighetstroget. 
 
Jag tycker att det här är det bästa som Lisa Bjärbo har skrivit och då har jag ändå gillat det mesta av hennes tidigare böcker. Gärna fler böcker för äldre ungdomar med andra ord.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Bjärbo:
 
Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck:
 
Bilderböcker som jag har läst av Lisa Bjärbo:
Ivar träffar en tyrannosaurus
Ivar träffar en diplodocus