Grottmannen
 
Titel: Grottmannen
Författare: Jørn Lier Horst
Antal sidor: 393 (Pocket)
ISBN: 97891 7461 4244
Publiceringsår: 2015
Serie: William Wisting #9
Originaltitel: Hulemannen
Första mening: "Den döde mannen var helt uttorkad."
 
Handling: William Wisting är en erfaren utredare inom polisen men när döden kommer och knackar på grannhuset utreds det inte som ett mord. Det finns inga tecken på våld och det fanns ingen i mannens närhet som hade några orsaker att vilja se honom död, faktum är att det tog flera månader innan någon ens märkte att han inte längre var vid liv. Mannens öde både skrämmer och fascinerar Wistings dotter Line men när hon börjar gräva i historien verkar det vara någon som inte vill att sanningen ska komma fram i ljuset. Samtidigt hittas ytterligare en man som har legat död i flera månader och i samband med det hittas fingeravtryck som matchar en amerikansk seriemördare som är efterlyst av FBI.
 
 
Omdöme: Jag hade väldigt starkt för mig att jag verkligen gillade den förra boken som kom ut på svenska, Jakthundarna, men nu när jag läser recensionen igen verkar jag inte så begeistrad. Då förstår jag mer min reaktion mot den här för jag blev inte så överväldigad som jag trodde att jag skulle bli. Det är helt klart en bra deckarhistoria och ni som har hängt med ett tag på min blogg vet att så fort ordet seriemördare nämns så brukar författaren ha mig på kroken men tyvärr inte den här gången. Jag tycker att språket är torftigt och tröttsamt med många onödiga passager om saker som är helt irrelevant för historien. Jag tycker att William och Line Wisting är ganska tråkiga, de är helt enkelt för hyvens och rättskaffens för att engagera mig. Men det största problemet jag har är nog ändå med själva deckargåtan i sig, som inte visade sig vara någon gåta eftersom det inte var jättesvårt att lista ut på ett ungefär hur det låg till på ett relativt tidigt stadium.
 
En annan sak som jag tycker är lite underlig, det berör mest slutet, är att mördaren aldrig får komma till tals. Jag vet ingenting om hans motiv, hur eller varför han gjorde som han gjorde. Han blev som en tyst åskådare till sina egna mord, likt ett monster som har förlorat talförmågan. Sedan har jag lite svårt för när en journalist gör polisens jobb så mycket bättre, utreder ett mord som polisen har avskrivit som ett naturligt dödsfall. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Jørn Lier Horst:
Jakthundarna (William Wisting #8)