Farliga alfabetet
 
Titel: Farliga alfabetet
Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Chris Grimley
Antal sidor: 34 (Kartonnage
ISBN: 97891 7089 2516
Publiceringsår: 2016 (Original: 2008)
Serie: -
Originaltitel: The dangerous alphabet
Första mening: "A står för avgång - det ställe där vi går ombord."
 
Handling: En alfabetsbok med mörka undertoner. Här samsas elaka skurkar med monster som vill koka gryta på barn. 
 
 
Omdöme: Det här är en riktig skräckhistoria för små barn. Det som är skrämmande är de detaljrika illustrationerna med monster som bland annat vill koka barnen i en gryta. Jag som vuxen irriterar mig mest på att de två verser som hör samman är på olika sidor och inte på samma uppslag, jag tycker att det stör flytet i läsningen. Om rimmet ska hänga ihop och läsas med flyt innebär det att jag kommer att vilja bläddra innan iakttagaren har hunnit ta in alla detaljer, som egentligen är det som är det bästa med boken. 
 
Annars är det en alfabetsbok som gömmer ohyggliga monster och elaka figurer, inget för den lättskrämda med andra ord. Som tur är slutar den lyckligt och pappan verkar inte ha märkt att barnen har varit borta. Slutet gott allting gott, eller? Jag kan inte svara på hur boken tas emot av målgruppen, om den kan anses vara för läskig eller om barnen har en hög skrämseltröskel. Jag antar att det är oerhört individuellt. Jag har i alla fall barn som alltid letar upp de läskigaste böckerna och vilka är vi vuxna att klandra som gärna läser om ond bråd död, i alla fall om jag talar för mig själv. Det finns en tjusning i att bli skrämd av böcker, lagom mycket såklart, för att sedan direkt kunna återgå till sitt helt normala och lite mindre blodfyllda liv. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris
 
Böcker som jag tidigare har läst av Neil Gaiman:
Den sovande och sländan