Nortons filosofiska memoarer
 
 
 
Titel: Nortons filosofiska memoarer
Författare: Håkan Nesser
Antal sidor: 91 (Inbunden)
ISBN: 97891 7337 7782
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Nej, inbilla er ingenting."
 
Handling: Norton är en av Sveriges mest beresta hundar och han ägs av Håkan Nesser. Numera spenderar Norton sina dagar i hundhimlen men han fick elva år tillsammans med sin husse på jorden. Det här är en hyllningsbok från Håkan Nesser till sin trofasta kamrat och den är skriven från Nortons lite mer filosofiska perspektiv. 
 
 
Omdöme: Det är en snabbläst liten pärla det här och precis vad jag behövde för att kickstarta igång min läslust igen. Jag tycker inte att det är något mästerverk men det är en liten bok att le åt och kanske nicka igenkännande till om man själv är hundägare. För även om jag inte ser ens ett uns av något som kan liknas vid filosofiska tankar hos min egen hund så är drifterna till dofter detsamma och då särskilt doften av köttbullar. Men som sagt är den väldigt kort och jag känner inte att jag knyter an till Norton, boken betyder nog allra mest för författaren själv och jag tror att han har haft roligt medan han skrev den och jag kan tänka mig att det blev en slags del i den sorgeprocess som man måste gå igenom när en nära vän går bort. Mitt korta omdöme är att det är en småmysig bok helt enkelt. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag tidigare har läst av Håkan Nesser:
Och Piccadilly cirkus ligger inte i Kumla