Väntar tills natten kommer

Titel: Väntar tills natten kommer 
Författare: Christoffer Holst
Antal sidor: 199 (Flexband)
ISBN: 97891 2970 518
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Det går knappt att se honom i mörkret."

Handling: Tonårskillarna Lukas och Sam ska äntligen få en hel sommar tillsammans efter ett års distansförhållande och pendling mellan Göteborg och Stockholm. Sam har hittat en fiskustuga vid Vänerns kant som de får hyra mot att de målar om och i närheten fick han även jobb på ett museum. Lukas ska ägna sommaren åt en fotokurs på distans och det ser ut att bli den bästa sommaren på länge. Men det blir inte alls som de har tänkt sig. Vad är det för ljussken som Lukas ser över skön? Och varför börjar grammofonen att spela av sig själv ibland? Och vem tillhör egentligen den dagbok som Lukas hittar gömd i förrådet? Kan det vara så att stugan är hemsökt? Och vill den dem i så fall något illa?

Omdöme: Handlingen låter tyvärr mer spännande än vad det blir, den riktligt kusliga känslan vill helt enkelt inte infinna sig. Jag har ju läst en bok av Christoffer Holst tidigare och precis som i den lyckas han här pricka rätt med relationen och kärleken men eftersom det här marknadsförs som en rysare kan jag inte annat än bli lite besviken. Jag blir istället mer intresserad av att läsa om relationen mellan Sam och Lukas och dras inte alls in i mysteriet med de spöklika skeenden som försigår om nätterna. Jag tycker också att allt hade kunnat vara lite mer. Mer läskigt, mer obehagligt, mer kärlek och mer sex. För som det är nu läser jag den i princip som en bok för en yngre målgrupp än "Unga vuxna". 

Jag gillar att det är en kärlek mellan två killar som får ta plats och att den aldrig ifrågasätts av de andra karaktärerna. Ingen blir förvånad eller frågande eller avståndstagande utan alla accepterar direkt att Lukas är Sams pojkvän. Det är fint och det är bra. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Christoffer Holst:
Mitt hjärta går på




#1 - Monika

Jaha, jag har ju inte haft riktig koll på vad denna handlar om, men en oryslig rysare låter inte så kul.

Svar: Njae, men man är kanske lite för härdad ;)
Carolina Edvinsson

#2 - C.R.M.%20Nilsson

Jag hade inte koll på att den här hade ett övernaturligt element, men jag kommer nog läsa den ändå.

Svar: Jo, nog förekommer det spöken allt. Hoppas att du gillar den! :)
Carolina Edvinsson