Maze runner: I vansinnets öken
 
Titel: I vansinnets öken
Författare: James Dashner
Antal sidor: 358 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 5291
Publiceringsår: 2016 (Original: 2010)
Serie: Maze runner #2
Originaltitel: The scorch trials
Första mening: "Hon sa något till honom innan världen rasade samman."

Handling: Flykten är långt ifrån över men nu vet de i alla fall mer än vad de gjorde innan. Planeten jorden är inte vad den en gång var. Nu härjar sjukdom, klimatförändringar och kaos. Nästa prövning som Thomas och resten av gruppen står inför är att ta sig igenom en öken full med faror och att göra det inom två veckor, annars dör de. Kommer de att klara sig? Och kommer de någonsin att få veta varför de utsätts för de här prövningarna? Finns svaren bland Thomas bortglömda minnen? 

Omdöme: Jag tänkte att jag skulle ta en ganska snabbläst bok för att komma in i läsandet igen efter en ganska ihållande svacka och vad passar då inte bättre än en "YA dystopi" tänkte jag? Men ack så fel jag hade. Jag kom inte alls in i boken och upplevde den inte som ett dugg spännande. Jag hade förväntat mig cliffhangers på var och varannan sida så att jag inte skulle kunna lägga ifrån mig boken men istället blev känslan att jag knappt ville läsa ut den, än mindre ta upp den efter att ha lagt ner den. Men utläst blev den! Den största anledningen till att jag inte gillade den tror jag är för att jag inte fastnar för någon av huvudpersonerna, vilka är de egentligen? Man får ju inte veta mer än att de är några superkillar som klarar nästan vad som helst, allt ifrån stekheta sandstormar till blyklot som trillar ner från himlen. De överlever allt och de ger aldrig upp. Jaha. Jag förstår liksom inte var deras överlevnadsinstinkt kommer ifrån? Hur mycket kan de stå ut med? Jag får inte veta någonting förutom deras namn och det säger mig inte så mycket. 

Det kändes också som en typisk mellanbok, som starten på upploppet fram till slutet för den lämnade mer frågor än svar. Jag vet dock inte ens om jag är tillräckligt intresserad av att läsa sista och avslutande delen, om det liksom är värt det för att få något form av avslut. Ni som har läst, borde jag läsa sista delen?

Betyg: 1/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av James Dashner:
I dödens labyrint (Maze runner #1)


#1 - Lina

Hej, jag skulle säga att det inte gör något om du inte läser den sista. Jag tyckte att den sista var den svagaste av de tre böckerna och den tillförde inte så mycket till historien tyvärr. Men kanske kommer du tycka best om den, man vet ju aldrig. Du skulle kanske kunna börja på boken för att se vad dy tycker :)

Svar: Ja, tyvärr är det väl ofta så med serier att den första (nästan) alltid är bäst.
Carolina Edvinsson

#2 - Felicia

Jag tycker du borde läsa sista boken absolut! :)

Svar: Ja, jag borde nog. Man vill ju ändå ha ett avslut :)
Carolina Edvinsson