Frallan räddar världen
 
Titel: Frallan räddar världen
Författare: Sara Ohlsson
Illustratör: Lisen Adbåge
Antal sidor: 93 (Kartonnage)
ISBN: 97891 7813 0092
Publiceringsår: 2018
Serie: Frallan #2
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 6-9 år
Första mening: "Det första jag gör när jag vaknar är att tänka på sommarlovet."

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget.

Handling: Frallan har sovit över hos mormor. Där bor också mormors pojkvän Klaus ibland när han inte bor i Tyskland. Klaus är ornitolog och älskar fåglar. En gång räddade han en koltrast och det vill Frallan också göra. Fast Frallan vill inte bara rädda en fågel utan även andra djur och hela naturen! Det är så många som förstör naturen och någon måste ju rädda den. Varför inte Frallan? Och varför inte börja just idag?  

 
Omdöme: Den tidigare boken i serien om Frallan hetter ju Frallan är bäst! och det stämde verkligen då och det stämmer fortfarande, Frallan är verkligen bäst. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag faller så pladask för den lilla människan men jag anar att det framförallt har att göra med tonen och språket och att Frallan verkligen känns som ett barn. Förvånansvärt många barnböcker tycker jag annars kan innehålla karaktärer som ska föreställa barn men som inte känns som äkta barn. Om ni förstår hur jag menar. Frallan är perfekt i det avseendet! Illustrationerna bidrar självklart också till känslan där jag tycker att Frallan porträtteras som lite lillgammal, något som hon också känns lite som att hon kan vara.

Jag älskar också hur Lisen Adbåge ritar kroppar, hon ritar verkligen av en kropp på riktigt och försöker inte försköna eller förställa. Det är inte perfekta avbilder, det är inte det jag menar, men hon ritar till exempel så som jag föreställer mig att en mammakropp ofta känns. Liksom mjukt och gosigt. Så himla konstigt förklarat och jag vet inte om det går att få fram hur jag menar i skrift men illustrationerna bidrar också i alla fall till hela den här känslan av girlpower som mormor, mamma och Frallan omges av. 

Historien kretsar kring naturen och hur viktigt det är att vi tar hand om den. Ett tema som säkert många barn kan relatera till och engagera sig kring. Min erfarenhet är att barn är mycket mer noga med att till exempel källsortera, panta burkar, slänga batterier på rätt ställe och så vidare än vad vuxna är. Med andra ord: Heja barn! Heja Frallan! Återigen den perfekta boken att läsa när man ska gå från bilderbok till kapitelbok. 


Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ohlsson & Lisen Adbåge:
Frallan är bäst (Frallan #1)

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ohlsson:
Het
Ingen normal står i regnet och sjunger

Böcker som jag tidigare har läst av Lisen Adbåge:
Samtidigt som
Halsen rapar, hjärtat slår: rim för 0-100 år
Koko och Bosse törs inte 
Dom som bestämmer

Kan man...? (Illustratör)
Tio vilda hästar: en räknesaga (Illustratör)
Hästfesten - Tio vilda hästar hittar hem (Illustratör)
Tio vilda hästar till toppen (Illustratör)
Tio vilda hästar firar jul (Illustratör)
Tre (Illustratör)