Allt som blir kvar
Titel: Allt som blir kvar
Författare: Sandra Beijer
Antal sidor: 207 (Inbunden)
ISBN: 97891 2714 8277
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag står kvar i korsningen med mobilen i handen när skärmen släcks."

Handling: Det är sommar i Stockholm och Matildas pojkvän Oliver har precis gjort slut. Matilda går sönder, brister, rinner ut på trottoaren men som tur är så finns bästa kompisen Miro där redo att plocka ihop bitarna och laga henne igen. De bestämmer att Matilda får vara ledsen i exakt 30 dagar men sedan ska hon vara glad igen och under dessa 30 dagar ska de göra precis vad hon vill, explodera i natten.

Omdöme: Jag följer Sandra Beijer lite överallt och uppskattar verkligen i princip allt hon gör. Jag kikar in på hennes blogg nästan dagligen, om hon gästar en podd kan jag lyssna på avsnitttet bara för att hon är med, följer henne lite sporadiskt på Instagram och tycker att hon verkar vara en himla härlig och vettig person. Men, sen kommer vi till det här skönlitterära skrivandet som jag inte alls faller lika pladask för. Rent teoretiskt borde jag falla för språket och berättelsen men det känns bara så himla krystat, det blir för mycket. Det känns som om meningarna är ett ansträngt försök att vara så poetiska som möjligt och det känns liksom inte som om det passar in i boken på ett naturligt sätt. Jag får anstränga mig för att inte bara skumma igenom allt.

Jag gillar att läsa om olycklig kärlek men här vill man ju bara att Matilda ska rycka upp sig och framförallt sluta hänga med sin så kallade bästa vän Miro som bara fyller henne med alkohol och droger. Jag förstår absolut grejen med att vilja fly vardagen men det känns bara som om han gör henne mer trasig än vad hon blev av att vara hjärtekrossad. Jag förstår heller inte riktigt Matildas relation till sin mamma som hon verkar kunna höra av sig till när som helst eller bo hos lite när hon känner för samtidigt som mamman inte alls bryr sig om hennes förfall. Jag anade nästan att jag inte skulle tycka så jättebra om den här med tanke på att den förra boken som jag läste av Sandra Beijer inte heller kröp under huden på mig men nu är den i alla fall läst. Jag hoppas att hon till nästa bok fokuserar lite mer på handlingen och lite mindre på språket, för det har hon naturligt ändå utan att behöva anstränga sig.


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sandra Beijer:
Det handlar om dig




#1 - Hanna

Jag känner lite liknande för Sandra Beijer. Gillar hennes blogg osv massor men hennes första bok gick inte helt hem hos mig heller, vilket jag blev lite förvånad av. Har börjat läsa den här som e-bok men glömde bort den väldigt snabbt och har inga direkta planer på att plocka upp den igen heller. Synd!

Svar: Ja, jag blev också lite förvånad när jag inte gillade hennes första. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är heller. Kanske fungerar hennes ord bäst i lite mindre doser.
Carolina Edvinsson