Vargen, ankan & musen
 
Titel: Vargen, Ankan & Musen
Författare: Mac Barnett
Illustratör: Jon Klassen
Antal sidor: 40 (Kartonnage)
ISBN: 97891 8703 3803
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Serie: -
Originaltitel: The wolf, the duck & the mouse
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Tidigt en morgon mötte en mus en varg."

Recensionsexemplar från Hippo bokförlag.

Handling: En tidig morgon blir en mus uppäten av en varg och det är klart att han tror att det är slutet. Men inuti vargen träffar musen på en anka som bor därinne och som stormtrivs, ännu bättre nu när de är två! För att fira ordnar ankan och musen en fest inuti vargen som gör honom både trött och sjuk vilket blir extra farligt eftersom det finns en jägare i skogen som är ute efter vargen. 

Omdöme: Jag sållar mig till hyllningskören för Mac Barnett och Jon Klassen, deras böcker är roliga på ett så väldigt subtilt sätt. Det känns så enkelt men blir ändå så kul. Den här handlingen är ju väldigt bisarr, där en anka och en mus bosätter sig inuti en varg men i bilderböcker kan ju vad som helst hända. Det är ju en anledning till att de är så fantastiska! Lika sparsmakad som texten är lika sparsmakad är även illustrationerna, det är inga direkta detaljer att fördjupa sig i men det jag gillar med Jon Klassens stil är tonen och färgskalan som hela tiden går igen. Jag älskar det men kan tänka mig att det kanske inte faller alla i smaken eftersom den ju är lite mörkare och lite mer egen. Ni får helt enkelt köpa hem och prova, det är det minsta den är värd! 
 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Mac Barnett & Jon Klassen:
Sam och David gräver en grop ihop
Triangel

Böcker som jag tidigare har läst av Jon Klassen:
Vi hittade en hatt
Jag vill ha min hatt


#1 - Vargnatts bokhylla

Det låter ju väldigt annorlunda och intressant! :)