Hunger

Titel: Hunger - Historien om (min) kropp
Författare: Roxane Gay
Antal sidor: 277 (Inbunden)
ISBN: 97891 0017 5122
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Serie: -
Originaltitel: Hunger
Första mening:  "Varje kropp har sin berättelse och historia."

Handling: När Roxane Gay var tolv år gruppvåldtogs hon och sedan dess har hon haft en annan syn på den egna kroppen. Hon började äta för att döva tomheten och i takt med att kilona ökade så ökade också känslan av trygghet. Men hur ska man tycka om sin egen kropp om omvärlden bara visar förakt för den? 

Omdöme: Roxane Gay skriver väldigt lättillgängligt och det känns enkelt att läsa trots det ganska tunga ämnet, stilen känner jag med andra ord igen från den förra boken som jag läste av henne. Den här gången hoppar hon inte mellan ämnena utan det stora fokuset är kroppen, hennes egen kropp och hennes förhållande till den. Roxane Gay blev våldtagen när hon var tolv år och efter det fann hon tröst i mat, dels för att det kunde lindra tomrummet men också för att det gjorde att hon blev större och större och större och därmed också tryggare i det skal och skydd som hon skapade åt sig själv eftersom ingen man skulle vilja ta på henne igen och därmed utsätta henne för ytterligare våld. Priset hon får betala för känslan av trygghet är dock högt och hennes kropp kommer att begränsa henne en lång tid framöver. Jag har, precis som Roxane Gay och förmodligen alla andra kvinnor, ofta reflekterat över min kropp och önskat att den var annorlunda. Men efter att ha läst den här boken inser jag att jag inte på långa vägar har behövt reflektera över den så mycket som hon har gjort och behövt. Jag har varit missnöjd men alltid tagit kroppen för given, jag förväntar mig att den ska bära mig överallt och göra det jag säger att den ska göra. Jag har aldrig funderat över armstöd, trappor, flygplanstolar, biostolar, sceningångar eller andra människors blickar. Det var helt enkelt nyttigt att kliva in i den värld som Roxane Gay lever i för en stund, tänkt vad litteraturen kan göra. 

Boken blir dock lite spretig kan jag tycka och väldigt upprepande, det är flera gånger som det känns som om jag precis har läst samma sak redan. Jag hade gärna sett att Roxane Gay lyfte blicken lite oftare och tog ett större perspektiv på problematiken och lämnade de egna personliga erfarenheterna för en stund, hela boken ligger liksom lite för nära henne själv. Det är ju en självbiografi och det är klart att många delar i hennes liv hänger ihop med synen hon har på den egna kroppen men ibland tycker jag helt enkelt att hon svävar lite långt från ämnet. Jag hade helt enkelt gärna sett att hon försökte väva in lite fler perspektiv och att hon lyfte blicken bara lite fler gånger eftersom jag då tror att jag kanske hade sluppit de många upprepningarna.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Roxane Gay:
Bad feminist