Vita spår
Titel: Vita spår
Författare: Emelie Schepp
Antal sidor: 338 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 5130
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: Jana Berzelius #2
Originaltitel: -
Första mening:  "Flickan satt tyst och tittade ner i tallriken med yoghurt och skivade jordgubbar." 

Handling: När ett tåg från Köpenhamn rullar in på stationen i Norrköping hittas en död kvinna på tågets toalett. Hennes fingrar är blodiga och från munnen droppar ett vitt skum. Det visar sig att kvinnan har svalt kapslar med heroin som ska ha smugglats in i landet. Kvinnan reste heller inte ensam, med sig hade hon en väninna som nu är spårlöst försvunnen. Vilka är kvinnorna? Och vilka hade de bestämt träff med? Jana Berzelius kopplas in som åklagare men det dröjer inte länge innan fallet blir mer personligt än vad hon hade tänkt sig och hennes förflutna kommer återigen ikapp henne. För att skydda sig själv och sina hemligheter måste Jana hitta den misstänkta gärningsmannen innan polisen gör det. 

Omdöme: Det här är en väldigt lättläst och fartfylld bok redan från start och trots att det var mer än två år sedan jag läste om huvudpersonen Jana Berzelius sist så kommer hennes karaktär ganska snabbt tillbaka till mig. Det är ett bevis på att en författare har lyckats skapa något originellt och minnesvärt och jag som storläsare blir tacksam, man möter ju ändå en del karaktärer genom åren och då är det skönt att vissa sätter sig. Själva handlingen från förra boken minns jag dock inte så mycket av men det gör ingenting för här rör det sig om ett nytt enskilt fall, även om det har några svaga kopplingar till förra boken. Eftersom jag själv har en stark personlig koppling till Norrköping, där det utspelar sig, blir det självklart extra kul att läsa om de olika restaurangerna de besöker och så vidare men det gör det också lite svårt att tro att en sådan knarkhärva av dessa stora mått skulle kunna utspela sig i den lilla staden. Det är helt enkelt både på gott och på ont att kunna känna igen sig alltför väl i böckerna. 

Jag gillar som sagt Jana Berzelius som karaktär, även om hon ibland blir lite väl övermänsklig och precis som i förra boken så har jag en del problem med slagsmålsscenerna som känns som hämtade från Hollywood. Det har dock blivit betydligt bättre så jag kan ha överseende med det. Det är inte bara Jana Berzelius som känns intressant utan jag gillar egentligen hela gruppen, att alla känns som riktiga personer och att ingen blir förvisad till att endast bli sitt specialintresse inom polisen. Den enda jag kan irritera mig en del på är väl Mia Bolander som uppträder väldigt oprofessionellt, är det elakt att hoppas på att hon gör något stort misstag i nästa bok och blir avskedad? För ja, jag kommer definitivt att läsa nästa del i serien. Sanningen är den att jag redan har de två kommande delarna i serien i bokhyllan så förhoppningsvis dröjer det inte lika länge innan jag återser Norrköpings-polisen den här gången. 


Betyg: 3/5

Köp den här:  Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Emelie Schepp:
Märkta för livet (Jana Berzelius #1)