Statistikinlägg för 2019


Under 2019 landade jag på 90 utlästa böcker vilket återigen är en ökning gentemot förra året. Snart kanske jag är tillbaka på 100 böcker per år vilket är det lite större målet! 

Antal med betyg 5: 1
Antal med betyg: 4: 20
Antal med betyg 3: 38
Antal med betyg 2: 31
Antal med betyg 1: 0

Okej, det här verkar ju ha blivit ett väldigt mediokert år utan stora toppar och dalar. Men det kan ju vara lite skönt också eftersom jag också har lyckats undvika riktiga bottennapp. Men ändå, hur tråkigt med en enda bok som får full pott? Det blev ett seriealbum som kammade hem den vinstlotten, nämligen Vei av Sara Bergmark Elfgren & Karl Johnsson. Jag får trösta mig med att det ändå är relativt många 4:or i år. 

Antal från Sverige: 46
Antal från Storbritannien: 20
Antal från USA: 19
Antal från Tyskland: 2
Antal från Norge: 1
Antal från Danmark: 1
Antal från Australien: 1

Under 2019 tror jag att jag har vidgat mina vyer ännu mindre än vad jag brukar göra. Jag brukar ändå kunna pricka in några fler nordiska böcker oh något mer europeiskt land men det här var verkligen skralt. Finns stor förbättringspotential på den här punkten med andra ord! Undrar hur många år jag har skrivit det.. 

Antal kvinnor: 59
Antal män: 25
Antal samarbeten: 6

Det här är heller inga siffror som förvånar mig. Av någon anledning, utan att jag tänker på det, så väljer jag fler kvinnliga författare än manliga. 

Utgivna 2019: 27
Utgivna 2018: 22
Utgivna 2017: 9
Utgivna 2016: 10
Utgivna 2015: 4
Utgivna 2014: 5
Utgivna 2013: 1
Utgivna 2010: 2
Utgivna 2009: 4
Utgivna 2008: 4
Utgivna 2005: 1
Utgivna 1926: 1

Och precis som tidigare år så är det framförallt de nyaste böckerna som finns på mina läslistor. Jag kan tycka att det är både bra och lite tråkigt. Det är ju helt omöjligt att hänga med i utgivningstakten och ibland kan det ju finnas böcker som har givits ut som jag helt enkelt inte har hunnit läsa eller som försvinner i minnet på grund av bruset från andra och ju längre tiden går desto mindre chans är det faktiskt att jag kommer att läsa dem. Jag kanske borde vända på min "att läsa lista" och helt enkelt ta mig an den bakifrån? Skoja bara såklart för det vore helt omöjligt..