Mojängen
Titel: Mojängen
Författare: Martin Widmark
Illustratör: Emilia Dziubak
Antal sidor: 32 (Kartonnage)
ISBN: 97891 7803 6592
Publiceringsår: 2020
Serie:
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Det är några dagar före julafton."

Recensionsexemplar från Bonnier Carlsen.

Handling: Rutger och Valter är två bröder som bor tillsammans. Rutger är uppfinnare, och en dag uppfinner han tidernas bästa uppfinning; en liten mojäng som städar, diskar och tar hand om alla tråkiga tidskrävande hushållssysslor! Och mojängen visar sig verkligen vara effektiv. Men när huset är städat och disken är diskad så flyttar mojängen mer och mer fokus över till de båda bröderna. De måste äta mindre mat! De måste sluta tro på tomten! Alldeles för sent inser de båda bröderna att de genom att försöka städa bort allt jobbigt i hemmet, i själva verket håller på att städa bort sig själva...

 
Omdöme: Som alltid från Emilia Dziubak så är det helt fantastiska bilder som suger in läsaren till ett nästan magiskt men samtidigt verklighetsnära universum. Hon jobbar mycket med olika ljussättningar, som från fönster eller kylskåp eller snö, vilket gör att bilderna nästan känns filmiska eller som små egna scener. Mycket vackra! Själva texten och historien ser jag stor potential i men jag är inte helt övertygad. Valter och Rutger är två bröder som bor tillsammans. När Rutger en dag uppfinner en mojäng som ska göra deras vardag enklare finns det helt plötsligt inget kvar för bröderna att göra. Inte nog med att mojängen sköter deras sysslor utan den vill också att både Rutger och Valter ska förbättras på olika sätt. Få frisk luft, äta mer grönsaker, sluta fira jul och gärna gå ner ett antal kilo i vikt. Det är väl kanske just det där med viktnedgången, bara äta grönsaker och springa flera varv runt huset, som vrider sig lite i magen på mig. Jag är en förespråkare för att barnböcker kan få inrymma nästan precis vad som helst, men just vikthetsen ställer jag mig lite tveksam till? Jag tycker dock att själva idén med Artificiell Intelligens är tilltalande och den inrymmer mycket frågor och farhågor. Vad händer när tekniken får övertag och blir smartare än människan som skapat den? Vad händer om vi programmerar in känslor och åsikter utan den mänskliga faktorn? Stora teman som väcker frågor. Är också lite tveksam till slutet, eller är det kanske bara jag som tycker att det är lite väl läskigt i och med att tekniken till sist vinner över Valter och Rutger. 


Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Martin Widmark & Emilia Dziubak:
Lilla Sticka i landet Lycka
Huset som vaknade
Den långa vandringen

Böcker som jag tidigare har läst av Martin Widmark: 
Diamantmysteriet (LasseMajas detektivbyrå #1)
Hotellmysteriet (LasseMajas detektivbyrå #2)
Fängelsemysteriet (LasseMajas detektivbyrå #24)
Modemysteriet (LasseMajas detektivbyrå #25)
Talmannens hämnd
En helt vanlig vecka med familjen Jansson