Tick tack
Titel: Tick tack
Författare: Ewa Christina Johansson
Antal sidor: 160 (Inbunden)
ISBN: 97891 3221 2338
Publiceringsår: 2020
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Det höga tickandet skar i mina öron och hamrade mot trumhinnorna."

Recensionsexemplar från B. Wahlströms.

Handling: Tillys familj har precis flyttat till ett nytt hus och av en slump hittar Tilly en klocka på vinden. Tilly skruvar upp klockan och den börjar genast ticka. Med uret i handen sätter hon fötterna på den första stegpinnen för att klättra ner från vinden igen. Klockan slår tolv, stegen går sönder och Tilly faller handlöst till golvet. Det skulle kunna vara en tillfällighet, men när en ny olycka inträffar, och sedan ännu en, inser Tilly att det är något ondskefullt med klockan. Tilly försöker desperat göra sig av med uret, men det kommer hela tiden tillbaka till henne. Och samtidigt blir olyckorna mer och mer allvarliga. 

Omdöme: Om jag fortfarande hade jobbat som skolbibliotekarie på mellanstadiet hade det här varit en given bok att bokprata och tipsa om. Jag kan säga tio ungar på rak arm som hade kastat sig över den här direkt. Roligt med just den här författaren är att jag bara har läst en enda av henne tidigare, trots det känns det som att jag har läst många fler för jag vet inte hur många barn som har tipsat Mig om henne. Ibland kan jag sakna att få uppleva den där läshungern hos de små liven. Men nog om mig. Det här är en ganska gastkramande rysare för mellanåldern, absolut inte för läskig, men ändå så att det kittlar lite i nerverna. En väldigt lagom nivå helt enkelt. Jag gillar också att det genomgående är ett ganska högt tempo och att det aldrig blir segdraget. Jag gillar också att det för en gångs skull nästan helt har skippats de där tillbakablickarna till "förr i tiden" som den här typen av böcker annars alltid brukar innehålla. Visst, det är lite samma stuk den här gången med den gamla tanten som bodde i huset innan Tilly och klockan bär visserligen på en historia men det tar i alla fall inte över på något sätt. Kort och gott vet jag många som kommer bli överlyckliga över en ny bok av Ewa Christina Johansson! 


Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Ewa Christina Johansson: 
20 över 7