Livets små njutningar
 
 
 
 
Titel: Livets små njutningar
Författare: Sigge Eklund
Antal sidor: 109 (Inbunden)
ISBN: 97891 7809 1539
Publiceringsår: 2020
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Du skyndar hem från stranden."

Handling: I Livets små njutningar strosar Sigge runt i vardagen, stannar upp och låter sig förföras av dofter och smaker, av oväntade möten och ögonblick av klarsyn. Även om världen idag kan te sig komplicerad, kan vi alla fortfarande unna oss det han benämner som lågintensiv lycka. Sigge Eklund hittar magi i både väntade och oväntade situationer. Resultatet blir en uppmaning: Magin i att leva finns överallt omkring oss om vi bara förmår uppskatta den. I en sovkupé, på en cykeltur, i skumbadet, under en markis när det regnar. Eller i sängen när du somnar med en hund.

Omdöme: En liten pärla kan man nog ändå kalla den här boken, en bok i nära nog fickformat. Den är inte lång och inte tung och lämnar mig heller inte med mersmak. Min känsla när jag har läst klart den är nog mest ett Jaha, okej det var det. Den är varken väldigt bra eller väldigt dålig, den är helt enkelt något som inte får mig att reagera nämnvärt. Jag önskar att jag vore en sådan som fann njutning i små sekunder, som kan se det vackra i vardagen, som kan stanna upp och liksom andas in ett ögonblick. Men det kan jag inte, sådan är inte min natur. Jag skyndar gärna fram, vill uppleva mer och bättre. Det är klart att jag kan känna igen vissa av ögonblicken som Sigge Eklund målar fram och för några sekunder så upplever jag nog det precis så som han beskriver, även om han tar sig tiden att få ner de där sekunderna på pränt och även om det i alla fall på pappret ser ut som att hans sekunder är betydligt längre än mina.

De olika små ögonblicken i livet varierar också kraftigt i dels hur mycket jag kan känna igen mig och dels i hur pass unika och träffsäkra jag tycker att de är. Jordgubbar med grädde känns som att alla någon gång har njutit av men däremot känslan av att vattna i trädgården, det är något som i alla fall jag aldrig har kunnat identifiera som ett liknande ögonblick - som det ju är för mig. Sortera bokhyllan, väldigt nischad njutning, men där är vi lika han och jag men när det kommer till skidåkning kan jag inte känna igen mig alls. Men så är det ju alltid, det är sällan en hel bok hittar rätt och särskilt när det kommer till något såhär personligt för om allt hade känts rätt så hade vi ju varit samma person han och jag.

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Alex Schulman & Sigge Eklund:
Tid - Livet är inte kronologiskt
Rum - En roadtrip genom psyket


#1 - Hanneles bokparadis

vill nog läsa