Smärtans hus
Titel: Smärtans hus
Författare: Jo Nesbø
Antal sidor: 426 (inbunden)
Första mening: "Jag ska dö."

En bankrånare har slagit till i Oslo
och han kom inte bara ut med två miljoner kronor
utan också med blod på händerna
och med ett mord på halsen.

Det blir kommisarie Harry Hole
och den nyutexaminerade Beate Lönn
som minns alla ansikten hon någonsin sett
som blir utsedda att reda ut rånet och mordet.

Samtidigt hittas en ung kvinna skjuten i sin lägenhet,
samma kvinna som Harry Hole var på middag hos
kvällen innan men som han inte kan minnas något av.
Det liknar självmord. Men Harry är inte lika säker.


Jag gillar Jo Nesbø och alla hans böcker,
dock har jag inte läst dem i ordning
vilket har varit ganska sämst av mig
men de fungerar helt klart ändå!

De håller toppklass.

Därför sätter man kanske lite högre krav
än på författarna man inte gillar,
den här boken är bra
men inte hans bästa.

Den blir tyvärr lite långsökt på slutet.


Betyg: 3/5


Böcker som jag tidigare har läst av Jo Nesbø:
Huvudjägarna
Pansarhjärta
Snömannen
Frälsaren