Tre Sekunder

Tre sekunder
Författare:
Roslund & Hellström

Jag gillar författarduon
och trots att jag därför har höga förväntningar
gör boken mig inte besviken,
den är allt igenom bra.

Jag tycker att alla deras böcker
är som gjorda för filmatisering
men det verkar ingen regissör ha snappat upp än.

De suddar ut linjerna mellan fiktion och verklighet
så pass mycket att man i slutet av boken
inte vet om man har läst
något som är byggt på en verklig historia
eller helt hämtat ur fantasin.
Det hade kunnat hända.
Det kan hända.

Piet Hoffman är anställd av polisen
för att infiltrera tunga kriminella maffior
som hägrar på gatorna, längs gränserna och i fängelserna.
Blir han avslöjad, av någon sida, står han ensam.
Det blir till en lek där lögn och sanning vävs samman
och där det till sist rör sig om liv eller död,
en död som tar exakt tre sekunder.




"Han hade låtit bli att andas,
rädd för att inte höra det hon inte sa."

Böcker som jag tidigare har läst av Roslund & Hellström:
Odjuret
Edward Finnigans Upprättelse