Davisstjärnor
 
Titel: Davidsstjärnor
Författare: Kristina Ohlsson
ISBN: 978 91 642 04080
Antal sidor: 485 (inbunden)
Första mening: "Rädslan kom med mörkret."
 
Handling: Enligt en gammal israelisk legend så vaknar den så kallade Papperspojken vid liv om natten och rent slumpmässigt plockar han ut små pojkar till sina offer, varav de gör rätt i att stanna inomhus om kvällarna och nätterna. Myten sträckte sig aldrig utanför landets gränser men när en lärarinna vid en judisk skola i Stockholm blir mördad mitt på ljusa dagen samtidigt som två pojkar inom samma församling försvinner börjar namnet Papperspojken figurera i utredningen lite för ofta och alla spår verkar leda tillbaka till Israel. Finns Papperspojken på riktigt? Har han återuppstått? Och varför har han i så fall kommit till Stockholm?
 
 
Omdöme: Åter igen får vi stifta bekantskap med Alex Recht, Fredrika Bergman och till viss mån Peder Rydh vilket är ett trevligt återseende från min sida. Det läggs inte så stort fokus vid karaktärernas privatliv, vissa får vi veta mer om än andra, men jag gillar att det är fokus på jakten och inte på privata problem. Jag tycker att det är lite skönt att läsa om deckarkaraktärer som faktiskt lever ett hyfsat liv som de är nöjda med, det är ingen som funderar på skilsmässa eller är alkoholiserad eller som lever ensam. De smått miserabla livsödena är ju annars ett bekant kännetecken i deckargenren.
 
Boken inleds med att vi som läsare får veta vad som kommer att hända i slutet, ett sätt att inleda en historia som jag brukar uppskatta och så även den här gången. Att lyckas skapa spänning trots att slutet redan är givet är ett konststycke som jag tycker att Kristina Ohlsson behärskar med ett klart godkänt i betyg. Sedan är själva handlingen lite väl långsökt för mig, jag ser gärna en mindre komplex lösning som inte har förgreningar långt tillbaka i historien eller i andra länder. (Däremot har jag inga problem att köpa konceptet seriemördare, vilket antyds vara det mest osannolika av karaktärerna i boken så jag är väl lite vinklad av dubbelmoral när det kommer till berättelsers trovärdighet) Jag tycker däremot om att det är korta kapitel där nästan samtliga karaktärer får komma till tals och där händelserna utspelar sig ur deras synvinklar, på så sätt kommer man nära fler karaktärer än om den skulle vara berättad ur endast en huvudpersons perspektiv. De karaktärer som jag har kommit att tycka bäst om är Fredrika Bergman, Efraim Kiel och Eden Lundell även om jag börjar bli lite småtrött på den sistnämnda. Alex Recht får jag inget grepp om överhuvudtaget, han är så intetsägande som huvudperson.
 
Sammanfattningsvis tycker jag att Kristina Ohlsson följer sin gamla "mall" och den här boken påminner mycket om de andra både till stil och till handling. Jag kommer snabbt in i handlingen och jag minns direkt karaktärerna som om det vore igår jag läste om dem trots att det var ett bra tag sedan. Det är något som jag tycker är väldigt positivt, att hon har få huvudpersoner som är lätta att ta till sig. Det händer annars ofta att jag har svårt att minnas karaktärer i serier när det går lång tid mellan böckerna. Så för er som har läst och gillat Kristina Ohlssons tidigare böcker rekommenderar jag definitivt den här. Det enda jag har att lägga till är att slutet var en aning tråkigt..
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Kristina Ohlsson:
 
#1 - Ewelina

Jag är väldigt sugen på att läsa en bok av Kristina Ohlsson :)

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska testa att göra :)
Carolina Edvinsson

#2 - Susanne

Intressant. Jag är i valet och kvalet om jag ska läsa denna- jag gillar tempot i Kristina Ohlssons böcker, men jag tycker ofta att intrigen är väl konstruerad.

Svar: Vet inte om det beror på att boken var bra eller om det beror på att det var ett tag sedan jag läste deckare, men jag tyckte i alla fall att den var läsvärd.
Carolina Edvinsson

#3 - Malin

Jag har någon bok av henne ståendes oläst i bokhyllan. Kanske borde läsa någon av henne? Verkar vara böcker som alla tycker om!

Svar: Jo men jag tycker definitivt att det är värt en chansning. Vem vet, du kanske har gått miste om något bra utan att veta om det ;)
Carolina Edvinsson

#4 - Lottens Bokblogg

Jag gillar hennes sätt att hantera de återkommande karaktärerna!
Ditt citat ur boken är samma som jag använde för Smakbiten på söndagen häromveckan:-)

Svar: Ja, jag såg det! Tyckte att det avslöjade lite för mycket först, men sen insåg jag ju att boken faktiskt börjar så! ;)
Carolina Edvinsson