Glaskroppar
 
Titel: Glaskroppar
Författare: Erik Axl Sund
Antal sidor: 381 (Inbunden)
ISBN: 97891 7037 6887
Serie: Svart melankoli #1
Publiceringsår: 2014
Originaltitel: -
Första mening: "Hon heter som Jesus mor och bor i Salem i södra Stockholm, två stavelser från Jerusalem."
 
Recensionsexemplar från Ordfront förlag.
 
Handling: En självmordsvåg bland ungdomar sveper in över landet och det ena utförandet är mer makabert än det andra, den enda likheten är att samtliga ungdomar har lyssnat på ett kassetband medan de dör. De delar alla en fascination för enmannabandet Hunger. Hunger själv lever någonstans i samhällets utkant, ingen vet säkert var det är han skapar sin musik eller vad hans högre syfte egentligen är eller om han kan stå bakom känslorna som hans konst i form av musik utlöser hos lyssnarna. Det blir tillförordnade kriminalkommissarien Jens Hurtig som sätts att utreda självmordstrenden. 
 
 
Omdöme: Boken är mörk, becksvart och det finns knappt en strimma hopp för ungdomarna som redan har bestämt sig för att sluta leva. Allt är bara en väntan på att få dö, på att det ska ta slut. Tomheten. Och som läsare hatar jag att jag älskar att frossa i det, i ondskan och i meningslösheten och i mörkret som sipprar ut från sidorna och in i mig. Men har man trilogin Victoria Bergmans svaghet i bagaget med sig så vet man att det kommer att bli mörkt med det här författarparet och man vet också att det knappast kan bli värre, för det tycker jag inte att det blir. Har man tagit sig igenom författarnas tidigare trilogi ja då klarar man även den här. 
 
De korta kapitlen hjälper till för att skynda på tempot, annars skulle den sakna det där typiska bladvändardrivet. Nu blir det alltid ett kapitel till, ett kapitel till, ett kapitel till och så vidare. De korta kapitlen gör också att boken inte känns så lång som den är men också att karaktärerna inte får utrymme att ta plats, jag får aldrig lära känna dem på djupet. Det känns som om de har så mycket mer att berätta än vad jag får ta del av. Är det därför det krävs en trilogi? Boken känns avslutad när jag slår igen den och jag vet inte vad jag ska förvänta mig av nästa? Är det bara tre böcker med samma tema? Eller kommer karaktärerna att leva vidare? Jag antar att det återstår att se, det känns i alla fall som om jag skulle behöva lära känna vissa av dem lite bättre.
 
När det kommer till språket så känns den oerhört välskriven och genomarbetad. Dessutom lyckades de lura mig i handlingen, det uppsakattar jag mycket. Det var nästan så att jag ville bläddra tillbaka för att se vad det egentligen var som hände men framförallt hur det hände. Det enda eventuellt negativa jag kan komma på om boken var att jag inte förstod alls att det fanns karaktärer som förekom i serien om Victoria Bergmans svaghet vilket tyder på att karaktärerna inte riktigt tar fäste i mig. Jag minns dem helt enkelt inte när jag plockar upp nästa bok, vilket kan ha att göra med vad jag tidigare skrev om att jag inte riktigt kände att man kom nära karaktärerna och då heller inte kan relatera till dem. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist:
Kråkflickan (Victoria Bergmans svaghet #1)
Hungerelden (Victoria Bergmans svaghet #2)
Pythians anvisningar (Victoria Bergmans svaghet #3)