Hur man botar en feminist
 
Titel: Hur man botar en feminist
Författare: Nanna Johansson
Antal sidor: 125 (Danskt band)
ISBN: 97891 703 774 88
Seriealbum
 
Handling: Nanna Johansson gör sitt bästa för att passa in i det svenska samhället genom att bland annat nätdejta, hänga på Facebook och söka jobb. Frågan är bara om det är Nanna eller samhället som borde anpassa sig när samhället gör pennor för tjejer och tror att feminister botas enklast med kuk. 
 
 
Omdöme: Efter att ha fått kämpa lite med Nanna Johanssons tidigare seriealbum har jag nu förstått hennes storhet, för borta är det där lite tramsiga (även om vi skymtar det här med) och mer fokus ligger på satiriska serier om bland annat feminism, politik och samhällsklyftor. Det känns på riktigt och det känns aktuellt. Här får vi för en liten stund skratta åt eländet samtidigt som det får en att tänka efter, bli upprörd och hålla med. Det ska dock erkännas att "tramset" i det här albumet som bestod av detaljerade beskrivningar av bilder i en målarbok faktiskt fick mig att skratta högt några gånger. 
 
Men det är det som är mer på riktigt som fångar mig mest, som att ha utbildning i näthat a la lumpen och ett mail från Nanna Johansson till Kellogs där hon skriver berömmande och tackande ord om att deras frukostflingor har fått henne att gå ner till 36 kilo vilket Kellogs bemöter med att de är glada för hennes skull. Mitt i allt det roliga faller således en bomb. Effektivt. 
 
Nanna Johansson kan säga så mycket med endast en bildruta till hjälp och jag tycker inte att jag får fram det jag vill genom en hel recension. Jag vet inte vad mer jag kan skriva, jag rekommenderar seriealbumet helt enkelt. Jag gillar att det är någon som vågar stå upp, som pekar på det hon tycker är fel och som uppmärksammar politiska frågor med humor.Jag gillar att det är aktuellt och rätt på, det finns inga omskrivningar eller ursäktande ord för det är i mångt och mycket såhär det ser ut och det går att fråga sig varför vi ständigt ska blunda för sanningen. För även i den här humoristiska framtoningen finns det korn av sanning.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Nanna Johansson:
 
 
 
 
 
#1 - Emilie

Nu blev jag väldigt nyfiken på boken/seriealbumet :)

Svar: Det är riktigt bra tycker jag :) Kan även rekommendera Liv Strömquist - Ja till Liv
Carolina Edvinsson